Difference between revisions of "Count, King and Robber/nl"

From WikiCarpedia
Jump to: navigation, search
m (Text replacement - "King_Robber_C2_Token_Robber_Baron.png" to "Token_RobberBaron_C2.png")
m
 
Line 174: Line 174:
 
</div>  
 
</div>  
  
<div class="mw-translate-fuzzy">
 
 
'''De roofridder'''<br />
 
'''De roofridder'''<br />
De roofriddertegel werkt hetzelfde als de koningstegel, maar dan voor '''wegen''' in plaats van steden
+
De roofriddertegel werkt hetzelfde als de koningstegel, maar dan voor '''wegen''' in plaats van steden.
 
<ref>
 
<ref>
 
{{IconBook}}
 
{{IconBook}}
 
De speler die tijdens het spel de langste weg afbouwt, dat wil zeggen, de weg die uit '''de meeste landtegels''' bestaat, krijgt de roofriddertegel. De weg met de meeste punten krijgt dus niet altijd de roofriddertegel, zoals een kortere weg die meer punten oplevert vanwege een herberg.
 
De speler die tijdens het spel de langste weg afbouwt, dat wil zeggen, de weg die uit '''de meeste landtegels''' bestaat, krijgt de roofriddertegel. De weg met de meeste punten krijgt dus niet altijd de roofriddertegel, zoals een kortere weg die meer punten oplevert vanwege een herberg.
</ref>. Als je bij de eindtelling de roofriddertegel hebt, krijg je '''1 punt''' per '''afgebouwde weg'''.
+
</ref>.  
}}
 
</div>
 
  
 
===== Final scoring =====
 
===== Final scoring =====

Latest revision as of 11:38, 2 August 2020

Other languages:
English • ‎Français • ‎Nederlands • ‎română


Box CountKingRobber C2 999.png

Algemene informatie en opmerkingen

Markering

Graaf, Koning en Consorten was de zesde grote uitbreiding voor Carcassonne en werd in 2017 in de nieuwe editie uitgegeven door Hans im Glück.

De eerste editie van Graaf, Koning en Consorten werd in 2008 uitgeven. Deze uitbreiding was oorspronkelijk een bundel van een aantal kleinere uitbreidingen die tussen 2003 en 2008 los van elkaar voor de eerste editie uitgegeven werden. Deze kleine uitbreidingen zijn voor de nieuwe editie echter alleen nog als bundel verkrijgbaar.

Deze pagina bevat alle informatie over deze grote uitbreiding behalve de Rivier II, die staat beschreven op een aparte pagina over alle Rivier uitbreidingen van de nieuwe editie.

Speelmateriaal

  • 2 stadstableaus (2x3 tegels, elk met verschillende zijden). Aan elkaar gelegd vormen ze de stad Carcassonne.
De stad Carcassonne
  • 1 houten Graaf
Figure Count.png
  • 1 Koningsfiche en 1 Roofridderfiche (een tweede set is reserve)
Konings- en Roofridderfiche
  • 1 tegel "Koning" en 1 tegel "Roofridder"
Koning en Roofridder tegels
  • 22 landtegels waarvan:
    • 5 cultusplaatstegels
    • 5 gewone landtegels
    • 12 tegels voor De Rivier II
Tegel met cultusplaats
Nieuwe landtegel
Tegel van De Rivier II

Spelregels

Voorbereiding

Deze uitbreiding biedt twee verschillende manieren om het spel mee te beginnen: in plaats van de standaard starttegel of De Rivier I, kun je ofwel de twee grote stadstableaus gebruiken om de stad Carcassonne te vormen ofwel De Rivier II als beginpunt kiezen. Behalve dat er iets verandert aan welke tegel eerst gelegd wordt, veranderen deze opties niets aan de manier van spelen. Doe in beide gevallen de standaard starttegel terug in de doos alvorens beginopstelling te starten.

Gebruik niet zowel De Rivier II als De Graaf van Carcassonne. Deze twee combineren kan tot situaties leiden waarbij de rivier niet kan worden afgemaakt. [1]

De Rivier II

River II C2 Feature River Fork Tile.png


Informatie over deze mini-uitbreiding is opgenomen in een aparte Rivier pagina. Voor de volledigheid is sommige gerelateerde informatie echter ook hier opgenomen.

De stad Carcassonne en de Graaf van Carcassonne

Figure Count.png


Voorbereiding

Leg de twee stadstableaus aan elkaar in het midden van het speelveld. De ene kant toont de stad met vlaggen, de andere zonder. Als je de stad als starttegel zonder effecten wilt gebruiken, gebruik je de kant zonder vlaggen.

De stad Carcassonne als beginpunt met gebruik van de kant met de vlaggen. Op de afbeelding worden de verschillende stadswijken aangegeven.

De vlaggen worden gebruikt om de stadswijken te markeren:

  1. Het kasteel
  2. De markt
  3. De smederij
  4. De kathedraal

Zet de Graaf van Carcassonne op het kasteel.

1. Landtegel leggen

Als je een tegel aan de stadstableaus legt, moet de rand daarvan overeenkomen met de rand van het stadstableau en hij moet uitgelijnd worden op het witte raster op de stadstableaus.

2. Een meeple op de stad Carcassonne zetten

Elke keer dat er een puntentelling plaatsvindt in de fase 3. Puntentellingen afhandelen, [2] waarbij tenminste één van je tegenspelers punten krijgt maar jij niet, [3] mag je een meeple in één van vier stadswijken zetten (zelfs als de Graaf in dat district staat). Daarna mag je de Graaf in een stadswijk naar keuze zetten.

Voorbeeld 1: Je (de rode speler) bouwt de stad af. Blauw krijgt 4 punten en jij geen. Je besluit een meeple op de kathedraal in Carcassonne te zetten.

Zelfs als je meer dan één project tegelijk afbouwt, mag je voor geen enkele punten krijgen om deze optie te mogen gebruiken. Je mag maximaal één meeple per beurt in Carcassonne zetten.[4]

Je mag je abt alleen in de kathedraal van Carcassonne zetten.

3. Puntentellingen afhandelen - Meeples uit Carcassonne verplaatsen

Als een project (stad, weg, klooster of cultusplaats) afgebouwd wordt mogen alle spelers, nog vóór de puntentelling, hun meeples uit de betreffende stadswijk naar het project verplaatsen dat geteld gaat worden, zelfs als daarmee het maximum van 1 meeple per project overschreden wordt.[5][6]

De stadswijken en waarheen meeples van daaruit verplaatst mogen worden:

Van het kasteel naar een stad.
Van de smederij naar een weg.
Van de kathedraal naar een klooster of cultusplaats.

Je mag geen meeples verplaatsen uit een stadswijk waar de graaf zich bevindt. Zelfs als een afgebouwd project hen in staat zou stellen om ze te verplaatsen, moeten de meeples in die stadswijk blijven totdat de graaf verplaatst is. De graaf staat altijd in precies 1 stadswijk en verlaat de stad Carcassonne nooit.

Als je een project afbouwt, mag de speler links van jou zoveel eigen meeples van de overeenkomende stadswijk inzetten als hij wil en die op het zojuist afgebouwde project zetten. Daarna herhalen de andere spelers en als laatste jijzelf dit proces. Het project wordt vervolgens op de gebruikelijke wijze geteld,[7][8] en nemen alle spelers hun meeples van dat project weer terug in voorraad.

Voorbeeld 2: Jij bouwt de weg af. Blauw besluit geen meeples uit de smederij te verplaatsen. Jij verplaatst 2 meeples en zet ze op de weg, waarmee jij de meerderheid hebt. Jij krijgt 3 punten en Blauw krijgt er geen.

 Icon Open Book.png Vraag: Tot nu toe was het onmogelijk om een tweede monnik op een klooster te zetten...

Antwoord: Dat is precies het punt. Er was nooit een regel dat er maar één monnik op klooster kon staan. Het was alleen niet mogelijk vanwege de regels voor het leggen van tegels. Dit is de eerste gelegenheid om een klooster van een speler te stelen. Een grote meeple op een klooster zetten kan nu ook de moeite waard zijn.

Meeples die niet verplaatst zijn blijven in hun stadswijk staan. Meeples die in een stadswijk staan blijven daar totdat ze verplaatst worden en op een bijbehorend project gezet worden.

Final scoring
Van de markt naar een weide.
Wanneer de laatste tegel gelegd is (en daarmee het spel eindigt), moet de speler links van de speler die aan de beurt was één van zijn of haar meeples van de markt naar een weide verplaatsen. Dit gaat zo in beurtvolgorde door totdat alle meeples uit de markt verplaatst zijn en op een weide zijn gezet. Als de graaf op de markt staat als de laatste tegel gelegd wordt, worden er geen meeples verplaatst.

Meeples die bij de eindtelling nog in een andere stadswijk van Carcassonne staan leveren niets op.[9] De stad Carcassonne telt als stad die 3 punten waard is in een weide.

Koning en Roofridder

King And Robber C2 Section Banner.png


Voorbereiding

Leg de Koning- en Roofriddertegels en hun bijbehorende fiches klaar voor gebruik zodat alle spelers er gemakkelijk bij kunnen.

3. Puntentelling afhandelen

De koning
Zodra je de eerste stad (behalve de stad Carcassonne, als je met die tegels speelt) afbouwt, leg je het koningsfiche op die stad en leg je de koningstegel voor je neer. Het maakt niet uit of je punten voor die stad kreeg, alleen dat je hem hebt afgebouwd. Als een speler later een grotere stad afbouwt (d.w.z. een stad die uit meer tegels[10]), krijgt (of behoudt) die speler de koningstegel en verplaatst het fiche naar de grotere stad. Het fiche moet altijd op de grootste stad (behalve de stad Carcassonne) liggen. Als je bij de eindtelling de koningstegel hebt, krijg je 1 punt per afgebouwde stad (inclusief de stad Carcassonne, als je daarmee speelt).

De roofridder
De roofriddertegel werkt hetzelfde als de koningstegel, maar dan voor wegen in plaats van steden. [11].

Final scoring

If you have the King tile during final scoring, you gain 1 point per completed city (including the city of Carcassonne, if you are playing with those tiles).

If you have the Robber tile during final scoring, you gain 1 point per completed road.

Huisregels

  • Gebruik aan het einde van het spel een heleboel dobbelstenen en leg die op het speelveld terwijl afgebouwde projecten gevonden worden. Verzamel ze dan weer en tel ze ondertussen. (Met dank aan viberunner)
  • Zet ongebruikte speelstukken (of andere objecten) op het scoretableau om de grootte van de grootste stad en de langste weg aan te geven. (Met dank aan RationalLemming)
  • Leg de konings- en roofridderfiches op het scoretableau om de grootte van de grootste stad en de langste weg aan te geven. (Met dank aan Meepledrone)
  • De speler die aan het einde van het spel de konings- of roofriddertegel heeft krijgt voor elke kaart direct 10 punten. Dit komt overeen met de punten voor handelswaren en voorkomt dat je het aantal afgebouwde wegen of steden moet tellen. (Met dank aan Joff)
  • De speler die aan het einde van het spel de konings- of roofriddertegel heeft krijgt gewoon 15 punten voor elke kaart of 40 als dezelfde speler beide kaarten heeft. (Met dank aan PreGy)
  • De speler die de eerste weg afbouwt krijgt de roofriddertegel en houdt die totdat een andere speler een langere weg afbouwt. Tot die tijd, krijgt de speler met de roofriddertegel 1 bonuspunt voor elke weg die wordt afgebouwd. Hetzelfde geldt voor de koningstegel en steden. (Met dank aan dustyu)

De cultusplaatsen

Heretics C2 Feature Shrine Tile.png


Voorbereiding

Schud de 5 tegels met cultusplaatsen door de andere landtegels.

1. Landtegel leggen

Tegels met een cultusplaats mogen niet aan meer dan één klooster grenzen, en kloosters mogen niet aan meer dan één cultusplaats grenzen. Verder worden tegels met een cultusplaats op de gebruikelijke manier aangelegd.

2. Een meeple als ketter zetten

Als je een cultusplaats legt, mag je daar zoals gebruikelijk een meeple op zetten of een meeple als ketter op de cultusplaats zetten. Als je een ketter op een cultusplaats zet die grenst aan een klooster met een monnik, dan dagen ze elkaar uit (uitdagingen worden hieronder beschreven in 3. Puntentellingen afhandelen). Het is mogelijk dat twee van je eigen meeples elkaar uitdagen.

Voor de rest gedragen cultusplaatsen zich als kloosters. Je mag je abt op de cultusplaats zetten.

3. Puntentelling afhandelen

Een cultusplaats wordt geteld als deze omringd wordt door andere tegels. Een afgebouwde cultusplaats is 9 punten waard. In geval van een uitdaging, is het project dat het eerste afgebouwed wordt 9 punten waard. Het andere is 0 punten waard. Worden beide projecten tegelijk afgebouwd dan zijn beide projecten 9 punten waard. In alle gevallen nemen de spelers hun monnik en ketter terug in hun voorraad. Meeples uit de stadswijk kathedraal mogen ook naar een afgebouwde cultusplaats verplaatst worden.

Voorbeeld: Rood legt de tegel linksboven neer en bouwt daarmee zijn cultusplaats af. Rood krijgt 9 punten en blauw krijgt niets voor zijn klooster als het wordt afgebouwd. Beide spelers nemen hun meeple terug in voorraad.

 Icon Open Book.png Vraag: Stel dat ik een ketter heb die de monnik van een andere speler uitdaagt en ik de tegel legt waarmee het klooster van de monnik wordt afgebouwd waardoor de monnik 9 punten krijgt en ik 0. Mag ik in dat geval een meeple in de stad Carcassonne zetten?

Antwoord: Ja, puntentelling veroorzaakt, geen punten gekregen: voldaan aan de voorwaarden.

Eindtelling

Aan het einde van het spel worden alle onbesliste uitdagingen (d.w.z. onafgebouwde kloosters en cultusplaatsen) genegeerd. Alle betrokken spelers krijgen de gebruikelijke punten voor hun onafgebouwde kloosters en cultusplaatsen.

Huisregels

  • Je zou kunnen toestaan dat er meerdere aangrenzende cultusplaatsen of kloosters gelegd worden zolang er geen meeples op gezet worden (m.a.w. er zijn geen verdere uitdagingen). Een monnik of ketter kan bij niet meer dan één uitdaging tegelijk betrokken zijn.

Nieuwe landtegels

King Robber C2 Feature Land Tile.png


Voorbereiding

Schud de vijf nieuwe landtegels door de andere landtegels en leg ze in gedekte stapels op tafel.

King Robber C2 Feature City Bridges Tile.png
De tegel rechts toont twee gescheiden stadsdelen: het ene strekt zich van boven naar beneden uit, het andere van links naar rechts, over de brug.

Andere uitbreidingen

De stad Carcassonne en de graaf van Carcassonne

  • Uitbr. 2 - Kooplieden en Bouwmeesters:
    • Als je een dubbele beurt krijgt door de bouwmeester, mag je bij beide beurten een meeple in de stad Carcassonne zetten.
    • Een stad met handelswaren afbouwen weerhoudt je er niet van een meeple in de stad Carcassonne te zetten.

 Icon Open Book.png Vraag: Als ik een stad met handelswaren afbouw maar geen punten krijg, mag ik dan een meeple in de stad Carcassonne zetten?

Antwoord: Ja, dat is toegestaan. Alleen onmiddellijk verkeregen punten tellen. Het maakt niet uit dat de handelswaren aan het einde van het spel punten op kunnen leveren.

  • Uitbr. 3 - De Draak, de Fee en de Jonkvrouw:
    • Je mag de draak of de fee niet in de stad Carcassonne zetten.
    • De draak kan om de stad Carcassonne heen vliegen, waarbij het landschap als normale tegels geldt, en de speelstukken op die tegels opvreten. Meeples en de graaf die in de stad staan worden hierdoor niet geraakt. (10/2012)
    • Je mag een meeple niet via een magische poort in de stad Carcassonne zetten.
    • Meeples mogen op projecten op de stadstableaus gezet worden, mits buiten de stad Carcassonne zelf, bijvoorbeeld via een magische poort. (1/2013)
  • Uitbr. 4 - De Toren: Je mag geen meeples die in de stad Carcassonne staan gevangen nemen met een toren.
  • Uitbr. 5 - Burgemeesters en Abdijen:
    • Meeples uit de stadswijk Kathedraal mogen naar een abdij verplaatst worden aangezien een abdij dezelfde eigenschappen heeft als een klooster.
    • De stad Carcassonne telt mee als stad bij de puntentelling voor een herenboerderij.
    • De herenboerderij mag niet in de stad Carcassonne gezet worden.
    • Als je door het zetten van een herenboerderij of het verbinden van weiden een puntentelling voor die weide veroorzaakt waarbij je geen punten krijgt en een andere speler wel, mag je een meeple in de stad Carcassonne zetten.

 Icon Open Book.png Vraag: Als ik een herenboerderij op een weide zet waar een andere speler boeren heeft, waardoor hij of zij punten krijgt en ik niet, mag ik dan een meeple in de stad Carcassonne zetten?

Antwoord: Ja, dat is toegestaan. Alleen direct verkregen punten gelden. Het maakt niet uit dat je aan het einde vrijwel zeker punten krijgt voor de herenboerderij.

  • Als het zetten van een herenboerderij of het verbinden van weiden een puntentelling van die weide veroorzaakt, mag je meeples uit de stadswijk Markt van de stad Carcassonne naar die weide verplaatsen. Handel vervolgens de puntentelling zoals gebruikelijk af. Alle boeren uit die weide gaan terug naar de voorraad van de respectievelijke spelers. (Het maakt niet uit dat de herenboerderij aan het einde van het spel vrijwel zeker punten oplevert.)

 Icon Open Book.png Vraag: Worden de meeples in de stadswijk Markt alleen aan het einde van het spel te gebruiken?

Antwoord: Dat is niet meer helemaal waar. Het zetten van een herenboerderij en de daaropvolgende puntentelling voor de weide, telt wel als een gelegenheid om een meeple uit de stad Carcassonne te verplaatsen. Nu de punten voor weiden ook op andere momenten geteld worden dan aan het einde van het spel, mogen meeples van de Markt eerder in het spel naar weiden verplaatst worden. Dat gebeurt onmiddellijk na het zetten van de herenboerderij en vóórdat de punten voor de weide geteld worden. [Een verbinding leggen tussen een weide met een meeple en een weide met een herenboerderij is logischerwijs een andere gelegenheid – Chris O.]

  • Je mag een meeples uit de stadswijk Markt naar een weide met een herenboerderij verplaatsen (en de punten daarvoor tellen) als er een puntentelling voor de weide veroorzaakt wordt. Dat gebeurt in de volgende gevallen:
    • Er wordt een herenboerderij gezet waardoor de weide wordt geteld: elke afgebouwde stad is 3 punten waard
    • Een weide zonder herenboerderij wordt verbonden met een weide met een herenboerderij: elke afgebouwde stad is 1 punt waard
    • Aan het einde van het spel, bij het voorbereiden van de eindtelling: elke afgebouwde stad is 1 punt waard (dit wordt als een bijzonder geval van het verbinden van weiden gezien)
Zie de complete samenvatting van de puntentelling voor deze gevallen hier (Uitbr. 5 - Burgemeesters en Abdijen).

 Icon Open Book.png Vraag: Mag een meeple uit de stad Carcassonne naar een weide met een herenboerderij worden verplaatst?

Antwoord: Ja, de puntentelling voor de boer vindt direct plaats en levert slechts 1 punt per afgebouwde stad en ligt dan (dit is belangrijk) niet meer op de weide voor de eindtelling. [Het moge duidelijk zijn dat om een meeple op deze manier te mogen plaatsen er nog steeds een puntentelling veroorzaakt moet zijn op grond van de basisregels – dat kan aan het einde van het spel zijn, of door een weide zonder herenboerderij met een weide mét herenboerderij te verbinden. – Chris O.]

  • Uitbr. 8 - Bruggen, Burchten en Bazaars: Meeples uit de stadswijk Kasteel van de stad Carcassonne mogen niet naar een burcht verplaatst worden aangezien het geen stad meer is, maar een nieuw type project.
  • De Abt: Tuinen worden niet genoemd als mogelijke bestemming vanuit de stadswijk Kathedraal. Deze omissie leidt tot de conclusie dat een abt vanuit de stad Carcassonne niet naar een tuin kan worden verplaatst.
  • Mini #1 - De Vliegtuigen:
    • Je mag geen meeple in de stad Carcassonne zetten met een vliegtuig.
    • Je mag, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een vliegtuig, een meeple op projecten buiten de stad op de stadstableaus van de stad Carassonne zetten. (1/2013)
  • Besiegers - Cathars - Siege:
    • A knight cannot escape a besieged city and be sent to the city of Carcassonne in the same turn. The turn sequence does not allow this because meeples are sent to the city of Carcassonne before knights can escape.

 Icon Open Book.png Question: Can a player allow a meeple to escape a besieged city via a monastery, and place the same meeple in the city of Carcassonne on the same turn? (When does meeple escape happen?)

Answer: The knight escapes at the end of the turn, and so cannot be re-deployed in the same turn. (5/2007)


  • De Pest: Op grond van de interpretatie van de spelregels met betrekking tot de draak een meeples op projecten buiten de stad Carcassonne, lijkt het erop dat de pest ook toegestaan is op het gedeelte van de stadstableaus buiten de stad Carcassonne zelf. Dit is echter officieus. (1/2013)
  • Kloosters in Duitsland - Japanse gebouwen - Kloosters in Duitsland / Nederland en België, 1e editie:
    • Een meeple mag vanuit de stadswijk Kathedraal naar een Duits klooster (of vergelijkbaar project) verplaatst worden als monnik (geen abt), omdat het project slechts afgebouwd en geteld wordt als klooster. (6 & 10/2014)
      • In dit geval moet het klooster onbezet zijn of bezet zijn door tenminste één monnik (ongeacht de aanwezigheid van andere meeples als abt). Een klooster kan niet afgebouwd worden als het alleen bezet wordt door meeples die als abt zijn ingezet.
      • In this case the monastery has to be unoccupied or occupied by one monk at least (no matter the presence of other meeples placed as abbots). A monastery cannot be completed if occupied only by meeples placed as abbots.
    • Je mag een meeple niet vanuit de stadswijk Kathedraal naar een Duits klooster (of een vergelijkbaar project) verplaatsen als abt (dat wil zeggen, een met de bijzondere eigenschap van het Duitse klooster dat je er pas bij het einde van het spel punten voor krijgt). (6 & 10/2014)

Koning

Roofridder

  • Uitbr. 1 - Kathedralen en Herbergen:
    • De roofridder krijgt geen bonuspunten voor een herberg op een afgebouwde weg.
    • De korte wegen op één van de SWSW-tegels van deze uitbreiding tellen niet mee voor de Roofridderbonus aangezien ze niet bezet of geteld kunnen worden.
SWSW-tegel in Kathedralen en Herbergen met korte wegen
  • Uitbr. 5 - Burgemeesters en Abdijen: Bij de splitsingstegel: de lengte van de weg is het totale aantal tegels in de weg, niet de grootste afstand tussen de uiteinden. De weg heeft drie uiteinden die afgesloten moeten worden, maar het gevolg is dat deze waarschijnlijk langer is.
  • Het Feest: De korte wegen op de SWSW-tegel van deze uitbreiding tellen niet mee voor de Roofridderbonus aangezien ze niet bezet of geteld kunnen worden.
SWSW-tegel in Het Feest met korte wegen
  • De Doolhoven: Bij vierwegstegels is het totaal aantal tegels in de weg de lengte van de weg, niet de grootste afstand tussen twee uiteinden. Het doolhof heeft vier uiteinden die allemaal afgesloten moeten worden, maar het resultaat is dat ze waarschijnlijk langer zijn.

De cultusplaatsen

  • Een uitdaging tussen een monnik en een ketter kan door andere acties veroorzaakt worden dan direct op die projecten zetten:
  • Een uitdaging tussen een monnik en een ketter eindigt als één of beide speelstukken van zijn project verwijderd wordt als gevolg van interacties met andere uitbreidingen:
    • De draak vreet één van hen of beiden op (Uitbr. 3 - De Draak, de Fee en de Jonkvrouw)
    • Eén van beiden is gevangen genomen door een toren (Uitbr. 4 - De Toren)
    • Eén van beiden is van het speelveld gehaald door de katapult (Uitbr. 7 - De Katapult)
    • De Pest-actie van het Rad van Fortuin verwijdert één van hen of beiden (Het Rad van Fortuin)
    • Eén van hen of beiden wordt verwijderd bij het uitvoeren van Nieuwsbericht 8 (Mini #2 - Nieuwsberichten)
    • Eén van hen of beiden worden verwijderd door een feesttegel (Het Feest)
    • Eén van hen of beiden worden gestrikt door de Vodyanoy-tegel (Russische Promo's)
    • Eén van van hen of beiden is een abt en wordt verwijderd en geteld (Base game - De Abt)
  • Uitbr. 3 - De Draak, de Fee en de Jonkvrouw:
    • Als je een tegel legt met een magische poort en daarmee twee projecten afbouwt die elkaar uitdagen, mag je geen meeple op een eventueel onbezet project zetten.

 Icon Open Book.png Vraag: Stel dat er een onbezet klooster naast een bezette cultusplaats ligt. Ik leg een tegel met een magische poort waarmee beide projecten afgebouwd worden en kies ervoor om de magische poort te gebruiken om een monnik op het klooster te zetten. Ontstaat er dan een uitdaging, en zo ja, wie wint er dan?

Antwoord: Dit is eigenlijk een ongeldige manier om een meeple te zetten – de magische poort mag niet gebruikt worden om een meeple op een afgebouwd project te zetten (en het klooster geldt als afgebouwd vóór de Hout Verplaatsen-fase). Er kan derhalve geen sprake zijn van een uitdaging en de ketter krijgt de 9 punten. (bijgewerkt 7/2014)

  • Je mag een magische poort gebruiken om een onafgebouwd project te bezetten nadat die onbezet is geraakt als gevolg van het verliezen van een uitdaging.

 Icon Open Book.png Vraag: Nadat een uitdaging is afgehandeld, worden zowel de monnik als de ketter van het speelveld verwijderd. Als een van beide projecten onafgebouwd achterblijft, kan dat dan opnieuw bezet worden?

Antwoord: Ja, het kan opnieuw bezet worden door een magische poort of een meeple uit de stad Carcassonne te gebruiken.

  • Als een project bij een uitdaging afgebouwd wordt, maar de betreffende meeple door de draak wordt opgevreten, is er geen sprake meer van een afhandeling van de uitdaging. De uitdaging eindigt met het "verdwijnen" van de monnik of de ketter en de ander blijft op het speelveld totdat zijn klooster of cultusplaats wordt afgebouwd, of tot hij verwijderd wordt van het speelveld.
  • De magische poort staat je ook toe een uitdaging te veroorzaken tussen een kloosterachtig gebouw en een cultusplaats, aangezien het plaatsen zijn op het landschap van tegels die tijdens het spel door spelers zijn aangelegd en waarop normaalgesproken ook een meeple had kunnen worden gezet.
  • De fee mag toegewezen worden aan een ketter.
  • Uitbr. 5 - Burgemeesters en Abdijen:
    • Een monnik in een abdij mag een ketter op een cultusplaats uitdagen (en omgekeerd).
    • De regels die het leggen van kloosters naast reeds gelegd cultusplaatsen beperkt (en omgekeerd) beperken ook het leggen van abdijen.

 Icon Open Book.png Vraag: Stel dat ik een ketter heb die in een uitdaging verwikkeld is met de monnik van een andere speler en ik de tegel leg waarmee het klooster van de monnik wordt afgebouwd, zodat de monnik 9 punten oplevert en ik geen punten krijg, mag ik in dat geval een meeple op de stad Carcassonne zetten?

Antwoord: Ja, puntentelling veroorzaakt, geen punten gekregen: voorwaarden voldaan.

  • Uitbr. 9 - Schapen en Heuvels: De spelregels voor wijngaarden zijn bij cultusplaatsen hetzelfde als voor kloosters.
  • Mini #1 - De Vliegtuigen:
    • Als je een tegel met een vliegtuig legt waardoor twee projecten die betrokken zijn bij een uitdaging afgebouwd worden, mag je geen meeple op één van beide zetten als die onbezet is.
    • Je mag een vliegtuig gebruiken om een onafgebouwd project te bezetten dat onbezet geraakt is als gevolg van het verliezen van een uitdaging.
    • Een vliegtuig stelt je ook in staat om een uitdaging te veroorzaken tussen een kloosterachtig gebouw en een cultusplaats, aangezien het plaatsen zijn op het landschap van tegels die tijdens het spel door spelers zijn aangelegd en waarop normaalgesproken ook een meeple had kunnen worden gezet.
  • Belegeraars - Katharen - Beleg: Een ridder in belegerde stad mag daaruit, net als via een klooster, via een cultusplaats ontstnappen. De cultusplaatsen zijn, grotendeels, gelijk aan kloosters. Dat geldt ook voor ontsnappen.
  • Koosters in Duitsland - Japanse gebouwen - Kloosters in Duitsland / Nederland & België, 1e editie:
    • Een meeple die als monnik op een Duits klooster (of vergelijkbaar project) is gezet kan betrokken raken in een uitdaging met een ketter.
    • Een meeple die als abt op een Duits klooster (of vergelijkbaar project) gezet is, kan niet in een uitdaging met een ketter betrokken raken omdat de puntentellingen volstrekt anders zijn (het project van de abt wordt nooit afgebouwd, en dus zou de ketter altijd winnen.) (5/2014)

Tegelverdeling

De Rivier II

Aantal tegels: 12

River II C2 Tile A.jpg x1
Bron
River II C2 Tile B.jpg x1
(T)
River II C2 Tile C.jpg x1
 
River II C2 Tile D.jpg x1
Herberg
River II C2 Tile E.jpg x1
 
River II C2 Tile F.jpg x1
Kudde varkens
River II C2 Tile G.jpg x1
(R)
River II C2 Tile H.jpg x1
 
River II C2 Tile I.jpg x1
(B) - Splitsing
River II C2 Tile J.jpg x1
 
River II C2 Tile K.jpg x1
 
River II C2 Tile L.jpg x1
Meer + vulkaan

Op sommige tegels staat een kleine illustratie. De letters tussen haakjes geven aan om welke illustratie het gaat:

Base Game C2 Feature Garden.jpg
T | Tuin
Base Game C2 Feature Farmhouse.jpg
B | Boerderij
Base Game C2 Feature Highwayman.jpg
R | Struikrovers

Bovendien hebben sommige tegels aanvullende vetgedrukte eigenschappen, sommige horen bij De Rivier II (bron, splitsing en meer), sommige andere sluiten aan bij andere uitbreidingen (herberg, kudde varkens en vulkaan).


De Graaf van Carcassonne

Aantal tegels: 2 (2x3 tegels)

City Of Carcassonne C2 Tile A.jpg x1 (voorkant)
City Of Carcassonne C2 Tile B.jpg x1 (voorkant)
City Of Carcassonne C2 Tile A Back.jpg x1 (achterkant)
City Of Carcassonne C2 Tile B Back.jpg x1 (achterkant)


Koning en Roofridder

Aantal tegels: 2

King Robber C2 Tile King.jpg x1
King Robber C2 Tile Robber Baron.jpg x1

Aantal fiches: 2

Token King C2.png x1
Token RobberBaron C2.png x1

Er zitten twee reservefiches bij.


De Cultusplaatsen

Aantal tegels: 5

Heretics C2 Tile A.jpg x1
 
Heretics C2 Tile B.jpg x1
(R)
Heretics C2 Tile C.jpg x1
 
Heretics C2 Tile D.jpg x1
 
Heretics C2 Tile E.jpg x1
(V)

Op sommige tegels staat een kleine illustratie. De letters tussen haakjes geven aan om welke illustratie het gaat:

Base Game C2 Feature Highwayman.jpg
R | Struikrovers
Base Game C2 Feature Pigs.jpg
V | Varkensstal


Nieuwe landtegels[12]

Aantal tegels: 5

King Robber C2 Tile A.jpg x1
(W)
King Robber C2 Tile B.jpg x1
(T)
King Robber C2 Tile C.jpg x1
 
King Robber C2 Tile D.jpg x1
(B)
King Robber C2 Tile E.jpg x1
 

Op sommige tegels staat een kleine illustratie. De letters tussen haakjes geven aan om welke illustratie het gaat:

Base Game C2 Feature Garden.jpg
T | Tuin
Base Game C2 Feature Farmhouse.jpg
B | Boerderij
Base Game C2 Feature Water Tower.jpg
W | Watertoren


Voetnoten

Ga voor licentie en uitleg over de pictogrammen naar de pictogrammen pagina.

  1. Icon World Black.png In weerwil van deze regel uit de nieuwe editie, staat in de meest recente spelregels van de eerste editie van De Rivier II "als je ervoor kiest om zowel De Graaf van Carcassonne als De Rivier II als startegels te gebruiken voor een spel, is het mogelijk dat het niet lukt om alle riviertegels te leggen als ze te dicht bij de stad Carcassonne liggen. Riviertegels die niet gelegd kunnen worden dienen, in overeenstemming met de basisspelregels, uit het spel verwijderd te worden. Zelfs als de rivier niet volledig gelegd kan worden, dient het spel op de gebruikelijke wijze vervolgd te worden." Zie de opmerkingen in Rivierenpagina eerste editie voor meer informatie.
  2. Icon World Black.png In de spelregels van ZMG ontbreekt deze verwijzing naar de fase dat de puntentelling plaatsvindt. Deze voorwaarde sluit puntentellingen die in andere fasen plaatsvinden uit.
  3. Icon World Black.png Uit de bewoording blijkt duidelijk dat alleen een puntentelling die het gevolg is van het aanleggen van een tegel het zetten van een meeple in Carcassonne kan veroorzaken. Puntentellingen van niet-landtegel gerelateerde gebeurtenissen (zoals van nieuwsberichten (Nieuwsberichten of het betalen van losgeld voor de toren (De Toren)) veroorzaken niet het zetten van een meeple. Interessant genoeg veroorzaakt het zetten van een herenboerderij (Burgemeesters en Abdijen) wel de mogelijkheid om een meeple in de stad Carcassonne te zetten, maar alleen als jij geen punten krijgt en iemand anders wel.
  4. Icon Double Arrow Black.png In de spelregels van ZMG is de beperking dat je voor geen enkel project punten mag krijgen weggelaten. Dat opent de mogelijkheid voor spelers om een meeple in Carcassonne te zetten als ze voor tenminste één van meerdere puntentellingen geen punten hebben gekregen.
  5. Icon Open Book.png Meeples in de stad Carcassonne mogen naar lege wegen, steden, kloosters of weiden worden verplaatst. Als een lege weg, stad of klooster wordt afgebouwd, mogen meeples uit de betreffende stadswijk [meeples in het kasteel kunnen alleen verplaatst worden naar steden, enz.] daarheen verplaatst worden en direct worden geteld. Over het algemeen zullen onbezette steden, wegen of kloosters niet heel veel punten opleveren, dus is deze optie vooral handig om meeples uit de stad Carcassonne terug te nemen in voorraad.
  6. Icon Open Book.png Een speler die een weg, stad of klooster afbouwt zonder ervan te profiteren mag geen meeple op de stad Carcassonne zetten en die weer verplaatsen voordat het project geteld wordt. De puntentelling vindt eerst plaats en vervolgens mag, als de situatie zich voordoet, een meeple in de stad Carcassonne gezet worden. Zou een speler een meeple gebruiken die zich al in de stad Carcassonne bevond, dan heeft hij of zij al profijt van de puntentelling gehad en mag derhalve geen andere meeple in de stad Carcassonne zetten.
  7. Icon World Black.png Dit impliceert dat de zojuist uit Carcassonne verplaatste meeples, als die er zijn, meetellen voor het bepalen van de meerderheid.
  8. Icon Open Book.png Er worden geen punten geteld voor meeples die in de stad carcassonne staan. Deze meeples kunnen de normale puntentelling wel beïnvloeden daar spelers hun meeples naar elke stad, weg, klooster of weide verplaatst kunnen worden die op het moment geteld wordt.
  9. Icon Double Arrow Black.png Deze beperking bestond niet in de 1e editie. De laatste verheldering met betrekking hiertoe wordt daarmee nietig verklaard:
    Vraag: Hoe werkt het verplaatsen van horigen bij de eindtelling? Antwoord: In principe op dezelfde manier als tijdens het spel. De 'veroorzaker' voor de eindtelling is de speler die de laatste tegel gelegd heeft en daarmee het spel eindigde. Te beginnen met de speler links van de speler die aan de beurt is, mag elke speler een eigen horige uit Carcassonne naar een bijbehorend project [horigen in het kasteel kunnen alleen verplaatst worden naar steden, enzovoort] op het speelveld. Horigen kunnen ook verplaatst worden naar onafgebouwde wegen, steden, kloosters of weiden aangezien die aan het einde van het spel ook geteld worden. Dit gaat zo door totdat geen enkele speler meer horigen uit Carcassonne kan verplaatsen. De Graaf blokkeert nog steeds de stadswijk waar hij zich bevindt. Normaalgesproken is de speler met de meeste horigen in Carcassonne degene die het laatste speelstuk verplaatst.
  10. Icon Open Book.png De speler die de grootste stad tijdens het spel afbouwt, dat wil zeggen de stad die uit de meeste landtegels bestaat, krijgt de koningstegel. De stad die de meeste punten oplevert krijgt dus niet altijd de Koningstegel, zoals een kleinere stad die meer punten oplevert vanwege wapens of de kathedraal.
  11. Icon Open Book.png De speler die tijdens het spel de langste weg afbouwt, dat wil zeggen, de weg die uit de meeste landtegels bestaat, krijgt de roofriddertegel. De weg met de meeste punten krijgt dus niet altijd de roofriddertegel, zoals een kortere weg die meer punten oplevert vanwege een herberg.
  12. Icon World Black.png Deze 5 tegels zaten in de 1e editie van Carcassonne bij Koning & Roofridder.