Opat

From Wikicarpedia
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page The Abbot and the translation is 100% complete.

Carcassonne Opat - Wiki stránka s komentovanými pravidly v češtině

Abbot-Base Game C2 Tile E Garden.jpg Na této stránce najdete pravidla pro takto ilustrované kartičky.
Pokud grafika na vašich kartičkách vypadá úplně jinak, bude mít jinou spin-off hru Carcassonne.Rule selection by design Spin-offs.png


Úvod

Symbol Abbot C2.png
symbol rozšíření

Následující česká pravidla pro rozšíření Opat Opat v edici C3 a C2, vycházejí z oficiálního překladu do češtiny. Nejnovější pravidla publikovalo vydavatelství Mindok roku 2021 jako součást Big Box 7 Big Box 7. Dříve pak stejného roku jako součást základní hry základní hry a Jubilejní edice 20 let Jubilejní edice 20 let. Předcházející pravidla C2 publikovalo roku 2017 jako součást Big Box 6 Big Box 6. Dříve pak roku 2014 jako součást základní hry základní hry. Na této stránce je uveden jejich přepis s korekčními úpravami popsanými na souhrnné stránce: Poznámky k českému překladu Poznámky k českému překladu.

Více informací o nové edici a třetí edici samotného rozšíření naleznete v Carcapedii Carcassonne CZ fóra (pro zobrazení obsahu se prosím zaregistrujte).

Spolu s řekou řekou je opat opat považován za součást základní hry, ovšem lze jej použít podle potřeby. [1] Zavádí mechaniku, která je jedinečná pro novou edici Carcassonne a v tomto ohledu se liší od původní edice.

Opata můžete hrát také jako fanouškovské rozšíření v původní edici (C1). Stránku k tomuto fanouškovskému rozšíření naleznete ZDE. Dále bylo také vydáno se stejnými pravidly pro zimní krajinu (ZK3).
Změny v originálních pravidlech HiG u Jubilejní edice (20 let) a třetí edice (C3)
20th Anniversary Edition Box.png

Box Base Game C3 MINDOK.png
Pravidla Jubilejní edice 20 let a třetí edice zůstávají stejná, mění se akorát role některých družiníků:
  • Z lupičů se stávají cestovatelky.
  • Rytíři se nemění.
  • Mniši jsou také někdy označováni jako jeptišky.
  • Z sedláků se stávají selky.

Role družiníků se v českých pravidla od Mindoku nemění. Vydavatelství ponechává stejná pojmenování jako v nové a stejně tak původní edici.

Poznámka: V zájmu jednotnosti všech pravidel ponechávají tyto stránky u družiníků prozatím stále jejich původní role. HiG se může v budoucnu u nových vydání a dotisků rozhodnout aktualizovat i ostatní pravidla tak, aby používaly tato nová pojmenování.

Herní materiál

  • 5 dřevěných figurek opatů, po 1 v každé barvě [2]
Figure Abbots Base.png

Pravidla

Příprava hry  

Každý hráč obdrží na začátku hry jednu figurku opata své barvy.

Rozšíření nepřidává do hry žádné další kartičky, využívá zahrady, vyskytující se na kartičkách základní hry a dalších rozšířeních. [3]
Feature Garden C2.png
zahrada

The expansions included in Big Box 6 Big Box 6 that contained garden tiles are Hostince a katedrály Hostince a katedrály, Kupci a stavitelé Kupci a stavitelé, Létající stroje Létající stroje, Mág a čarodějnice Mág a čarodějnice and Zbojníci Zbojníci.

Opat a zahrada  

Figure Abbot red.png Feature Garden C3.png
1. Přiložení kartičky

Pravidla pro přikládání kartiček se zahradou se neliší od základní hry. Opět musejí v místě přiložení všechna odpovídající území navazovat.

2. Umístění opata

Na zahradu můžete umístit opata. [4] [5] V takovém případě platí pro zahradu stejná pravidla jako pro klášter. [6] [7] [8] Opata však můžete také umístit na klášter jako mnicha. Opata tedy můžete umístit na klášter nebo na zahradu, družiníka však na zahradu umístit nemůžete.

3. Započítání bodů

Za uzavřenou zahradu získáte stejně bodů jako za uzavřený klášter. Opat má však zvláštní vlastnost navíc.

Pokud ve svém tahu neumístíte žádnou figurku (ve fázi 2. Umístění družiníka), [9] [10] [11] můžete si místo toho vzít zpět do zásoby svého opata z neuzavřeného kláštera nebo zahrady a započítat si body podle jeho aktuální situace. [12] [13] [14] Zůstane-li opat na herním plánu do konce hry, vyhodnotí se stejně jako mnich. [15]

Abbot C2 Example Abbot.png
Příklad: Ve svém tahu červený přiloží kartičku a neumístí žádného družiníka. Může si tedy vzít zpět do zásoby svého opata z neuzavřeného kláštera a získat za něj 6 bodů.
Závěrečné vyhodnocení opatů

Zůstane-li opat na herním plánu do konce hry, vyhodnotí se stejně jako mnich.

Seznam kartiček

Následující seznam obsahuje všechny kartičky se zahradou, které se nacházejí v základní hře základní hře a všech dosud vydaných rozšířeních pro novou a třetí edici. (12/2022)

Základní hraZákladní hra

Celkem kartiček: 8
Abbot-Base Game C2 Tile E Garden.jpg 1×
Abbot-Base Game C2 Tile H Garden.jpg 1×
Abbot-Base Game C2 Tile I Garden.jpg 1×
Abbot-Base Game C2 Tile M Garden.jpg 1×
Abbot-Base Game C2 Tile N Garden.jpg 1×
Abbot-Base Game C2 Tile R Garden.jpg 1×
Abbot-Base Game C2 Tile U Garden.jpg 1×
Abbot-Base Game C2 Tile V Garden.jpg 1×

Řeka IŘeka I

Celkem kartiček: 1
Abbot-River I C2 Tile J Garden.jpg 1×

Řeka Jubilejní edice 20 letŘeka Jubilejní edice 20 let

Celkem kartiček: 2
Abbot-20AE Anniversary River C2 Tile J Garden.png 1×
Abbot-20AE Anniversary River C2 Tile N Garden.png 1×

Hostince a katedrály (1. rozšíření)Hostince a katedrály (1. rozšíření)

Celkem kartiček: 2
Abbot-Inns And Cathedrals C2 Tile B Garden.jpg 1×

Kupci a stavitelé (2. rozšíření)Kupci a stavitelé (2. rozšíření)

Celkem kartiček: 2
Abbot-Traders And Builders C2 Tile K Garden.jpg 1×
Abbot-Traders And Builders C2 Tile U Garden.jpg 1×

Princezna a drak (3. rozšíření)Princezna a drak (3. rozšíření)

Celkem kartiček: 2
Abbot-Princess And Dragon C2 Tile B Garden.jpg 1×
Abbot-Princess And Dragon C2 Tile J Garden.jpg 1×

Věž (4. rozšíření)Věž (4. rozšíření)

Celkem kartiček: 2
Abbot-Tower C2 Tile E Garden.jpg 1×
Abbot-Tower C2 Tile I Garden.jpg 1×

Opatství a starosta (5. rozšíření)Opatství a starosta (5. rozšíření)

Celkem kartiček: 1
Abbot-Abbey And Mayor C2 Tile H Garden.jpg 1×

Král, hrabě a řeka (6. rozšíření)Král, hrabě a řeka (6. rozšíření)

Celkem kartiček: 2
Abbot-River II C2 Tile B Garden.jpg 1× (Řeka II Řeka II)

Mosty a hrady (8. rozšíření)Mosty a hrady (8. rozšíření)

Celkem kartiček: 1
Abbot-Bridges Castles Bazaars C2 Tile I Garden.jpg 1×

Ovce a kopce (9. rozšíření)Ovce a kopce (9. rozšíření)

Celkem kartiček: 1
Abbot-Hills And Sheep C2 Tile E Garden.jpg 1×

Cirkus (10. rozšíření)Cirkus (10. rozšíření)

Celkem kartiček: 2
Abbot-Under Big Top C2 Tile A Garden.jpg 1×
Abbot-Under Big Top C2 Tile G Garden.jpg 1×

Létající stroje (mini 1)Létající stroje (mini 1)

Celkem kartiček: 1
Abbot-Flying Machines C2 Tile H Garden.jpg 1×

Mág a čarodějnice (mini 5)Mág a čarodějnice (mini 5)

Celkem kartiček: 1
Abbot-Mage And Witch C2 Tile E Garden.jpg 1×

Zbojníci (mini 6)Zbojníci (mini 6)

Celkem kartiček: 1
Abbot-Robbers C2 Tile D Garden.jpg 1×

Spiel Doch!Spiel Doch!

Celkem kartiček: 1
Abbot-Spiel Doch C2 Tile 02 Garden.jpg 1×

Rolnická vzpouraRolnická vzpoura

Celkem kartiček: 1
Abbot-Peasant Revolts C2 Tile 05 Garden.png 1×

Rozšíření Jubilejní edice 20 letRozšíření Jubilejní edice 20 let

Celkem kartiček: 1
Abbot-20th Anniversary Expansion C2 Tile D Garden.png 1×

SměrovkySměrovky

Celkem kartiček: 1
Abbot-Signposts C2 Tile 07.png 1×

Padací mostyPadací mosty

Celkem kartiček: 1
Drawbridges C3 Tile 04.png 1×



CutCassonneCutCassonne (vystřihni a hrej)

Celkem kartiček: 1
CutCassonne C2 Tile 07.png 1×

VěštkyněVěštkyně (vytiskni a hrej)

Celkem kartiček: 1
FortuneTeller C2 Tile 05.png 1×

Poznámky pod čarou

Vysvětlení ikonek najdete na této stránce.

  1. Oficiální vysvětlení pravidel od vydavatelství Psáno v návodu Big Box 6 Big Box 6.
  2. Výklad pravidel komunitou V návodu Big Box 6 Big Box 6 je šestá sada (růžových) družiníků součástí základní hry, nikoliv 1. rozšíření Hostince a katedrály Hostince a katedrály. Totéž platí pro opata. Před vydáním Big Box 6 Big Box 6, obsahovala základní hra pět opatů a šestý byl součástí sady družiníků v rozšíření Hostince a katedrály Hostince a katedrály.
  3. Oficiální vysvětlení pravidel od vydavatelství V kombinaci s jinými rozšířeními se zahrady nepočítají jako kláštery, například s dopisem č.3 (nejmenší klášter) z mini 2 Dopisy Dopisy. (10/2018)
    Upřesnění od Christofa Tische (HiG) na BGG: https://boardgamegeek.com/thread/2060792/article/30130380#30130380 Výklad pravidel komunitou Toto upřesnění lze zobecnit na ostatní rozšíření poskytující dodatečné body pro klášter (nebo obecně náboženské stavby), ale ne pro zahradu:
  4. Oficiální vysvětlení pravidel od vydavatelství Opata můžete umístit na opatství nebo svatyni/kultovní místo, všechna tato území mají mechaniku kláštera (i když jsou některé kacířské). Opat se může zapojit do souboje o vliv mezi klášterem/opatstvím a svatyní/kultovním místem. Zvláštní schopnost opata mu umožňuje souboj ukončit dřív, než je klášter/opatství nebo svatyně/kultovní místo dokončeno, a získat tak body za nedokončené území (klášter, opatství nebo svatyně/kultovní místo). Podrobnější informace naleznete v kapitolách rozšíření Opatství a starosta Opatství a starosta a Král, hrabě a řeka Král, hrabě a řeka.
  5. Výklad pravidel komunitou Opata můžete umístit i na další území s mechaniku kláštera: Německé kláštery Německé kláštery / Holandsko-belgické kláštery Holandsko-belgické kláštery / Japonské budovy Japonské budovy a Darmstadské kostely Darmstadské kostely. Platí pro něj stejná pravidla jako v předchozí poznámce.
  6. Oficiální vysvětlení pravidel od vydavatelství Opat je považován za družiníka, má ale omezení popsaná v této větě. Opat může použít tajnou chodbu nebo létající stroj, musí však skončit pouze v nedokončeném klášteře nebo zahradě. V případě použití tajné chodby musí být klášter nebo zahrada neobsazená. (3/2015)
  7. Výklad pravidel komunitou Na rozdíl od předchozího vysvětlení z 3/2015 je v návodu Big Box 6 Big Box 6 vynechán opat ze seznamu figurek, které mohou použít létající stroj. Jeden z německých korektorů (Kettlefish) potvrdil že toto vynechání je způsobeno chybou HiG. Vše uvedeno v příspěvku na Carcassonne Central (5/2018): http://www.carcassonnecentral.com/community/index.php?topic=3384.msg58360#msg58360 Stejné opomenutí je také přítomno v pravidlech přeložených do jiných jazyků. (01/2019)
  8. Oficiální vysvětlení pravidel od vydavatelství Opata nelze umístit na vrchol věže. Další informace naleznete u 4. rozšíření Věž Věž.
  9. Výklad pravidel komunitou Rozhodli jste se neumístit družiníka, protože nechcete, nebo nemáte žádného v zásobě.
  10. Výklad pravidel komunitou Znění pravidel ZMG hovoří o „rozhodnutí hráče neumístit družiníka“. To může být zavádějící. Lze si to vyložit tak, že hráč potřebuje mít v zásobě alespoň jednoho družiníka, aby se mohl rozhodnout ho neumístit. V pravidlech HiG to tak zamýšleno není.
  11. Výklad pravidel komunitou Skutečná pravidla nové edice odkazují na neumístění „družiníka“, odkazují ale také na speciální figurky, které nejsou považovány za družiníky, jako je stavitel, prasátko nebo statek, což lze odvodit podle klasifikace figurek uvedené v Big Box 6 Big Box 6 a díky tomu je pravidlo aplikovatelné na všechna rozšíření. Proto se tato podmínka ve skutečnosti vztahuje na neprovedení žádného jiného úkonu ve fázi 2. Umístění družiníka, není to ale výslovně uvedeno. Jinými slovy, vydavatel se snažil zachovat co nejjednodušší pravidla v okamžiku, kdy ještě nebyla vydána všechna rozšíření nové edice. (12/2014, aktualizováno 3/2015, a znovu 9/2018)
  12. Oficiální vysvětlení pravidel od vydavatelství K tomuto vyhodnocení dochází okamžitě během fáze 2. Umístění družiníka kdy je opat odstraněn. Tím je opat účinně chráněn před drakem a vzniká bodovací kolo pro dopisy. Poté následuje běžná fáze započítání bodů. (3/2015)
  13. Oficiální vysvětlení pravidel od vydavatelství Opata umístěného na klášteře nebo v zahradě můžete vzít zpět pouze do doby, než je území zcela obklopeno kartičkami. Do té doby vždy hodnotíte opata (na území), nikdy samotné území. (11/2020)
  14. Otázka bez oficiálního vysvětlení Opat umístěný jako opat (na boku) ve speciálním klášteře (německé kláštery, holandsko-belgické kláštery nebo japonské budovy) může být podle výkladu pravidel také odebrán. Pravidla pro opata neobsahují žádné omezení, které by hráčům bránilo v tomto postupu.
    V tomto případě hráč, který odstraní opata ze zvláštního kláštera, získá na konci hry bod, jako by byl umístěn na normálním klášteře, jak je uvedeno v pravidlech (na pozici opata nezáleží). Uvědomte si, že se hodnotí družiník, nikoli území na kterém je umístěn.
    Bylo by ovšem nutné oficiální objasnění.
  15. Výklad pravidel komunitou Pokud hrajete s mini 1 Létající stroje Létající stroje, rozšířením Jubilejní edice 20 let rozšířením Jubilejní edice 20 let nebo Dárky Dárky, může dojít k obsazení jednoho území více družiníky. V důsledku toho může jeden klášter nebo zahradu obsadit více opatů. V takovém případě může být každý opat odebrán a hodnocen samostatně (bez použití převahy) před dokončením území. To znamená, že klášter nebo zahrada mohou být před dokončením několikrát částečně hodnoceny. Při hodnocení během hry nebo po ní se u kláštera nebo zahrady s několika opaty zohlední převaha na daném území.