Abația și primarul

From WikiCarpedia
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Abbey and the Mayor and the translation is 100% complete.
Other languages:
English • ‎Nederlands • ‎français • ‎română


Box AbbeyMayor C2 RO.png

Informații generale și comentarii

Simbolul extensiei

Extensia Abația și primarul a fost lansată în ediția nouă în anul 2016 de Hans im Glück. A fost lansată original în ediția veche în anul 2007.

Această extensie introduce noi cartonașe de teren incluzând cartonașele speciale cu abație, care lasă jucătorii să umple găuri de pe suprafața de joc. De asemenea, introduce noi pioni cu caracteristici speciale:

  • Primarul, un meeple care poate fi plasat numai în oraș și care are puterea variabilă
  • Căruța, un meeple care se poate muta pe alt teritoriu după evaluare
  • Moșia, un pion special care declanșează evaluarea câmpului

Conținut

  • 12 cartonaşe de teren noi
  • 6 cartonaşe cu abaţie
Cartonaş cu abaţie
  • 6 primari
Figure Mayors C2.png
  • 6 căruţe
Figure Wagons C2.png
  • 6 moșii
Figure Barns C2.png

Noile cartonașe de teren

Noile cartonaşe de teren trebuie ataşate la fel ca şi cele din jocul de bază.

La început îţi explicăm cartonaşele speciale ale acestei extensii:

Abbey And Mayor C2 Feature Tile 01.png

Pe acest cartonaş se pot vedea 2 porţiuni separate de oraş. Din cauza podului şi oraşul cu blazon se termină la câmpul inferior. Acest lucru este important la evaluarea câmpului.

Abbey And Mayor C2 Feature Tile 02.png

Pe acest cartonaş sunt 2 oraşe separate.

Abbey And Mayor C2 Feature Tile 03.png

Drumul de pe cartonaş nu este întrerupt. Partea de sus a drumului divizează câmpul de sus, dar partea de jos nu divizează câmpul de jos. Acest lucru este important la evaluarea câmpului.[1]

Abbey And Mayor C2 Feature Tile 04.png

Acest drum se sfârşeşte în câmp.

Abbey And Mayor C2 Feature Tile 05A 05B.png

Ambele cartonașe: Drumul atinge oraşul, drept rezultat există 3 câmpuri distincte.

Abbey And Mayor C2 Feature Tile 06.png

Drumul nu se sfârşeşte pe cartonaş, ci se ramifică în 3 ramuri.[2]

Reguli

Pregătire

Împarte fiecărui jucător câte 1 cartonaş cu abaţie. Dacă participă mai puţin de 6 jucători la partidă, depune abaţiile rămase în cutie. Nu veţi avea nevoie de acestea în acestă partidă. Apoi amesteci noile cartonaşe de teren cu celelalte cartonaşe, le aranjezi ca şi până acum în mai multe teancuri acoperite şi le depui pe masă. Dă fiecărui jucător cei 3 pioni din lemn de culoarea lui: 1 primar, 1 căruţă şi 1 moşie. Toţi jucătorii îşi depun aceşti pioni împreună cu meepleşii în rezerva lor personală.[3]

Abația

Abbey And Mayor C2 Feature Abbey Tile.png


1. Ataşarea unui cartonaş de teren

Dacă doreşti să ataşezi o abaţie, la începutul turului tău nu tragi niciun cartonaş. În loc de această acţiune ataşezi o abaţie. Ai posibilitatea de a ataşa abaţia în oricare loc în care cele 4 laturi ale spaţiului liber sunt înconjurate de cartonaşe şi unde în spaţiul gol mai există loc pentru 1 singur cartonaş. Adică abaţia poate fi depusă numai într-o „gaură”. Nu contează ce fel de elemente de peisaj sunt pe cele 4 laturi. Este indiferent dacă este vorba de un câmp, un drum, sau de porţiuni de oraş, abaţia se potriveşte întotdeauna. Dacă nu există o asemenea „gaură”, nu ai posibilitatea să ataşezi abaţia.

Exemplul 1: Din moment ce toate cele 4 laturi ale spațiului gol sunt deja ocupate de câte un cartonaş, tu ai posibilitatea să-ţi ataşezi abaţia.

Dacă unul sau mai mulți jucători nu și-au plasat abația până când ultimul cartonaș a fost tras și atașat, atunci o pot face, în ordinea acelor de ceasornic începând cu persoana care a atașat ultimul cartonaș de teren, atât timp cât plasarea acesteia este în conformitate cu regulile. Apoi urmează evaluarea finală.[4][5]

2. Plasarea unui meeple

Abaţia trebuie tratată ca orice mănăstire. Poţi să îți plasezi un meeple drept călugăr în abaţie.[6]

3. Declanșarea unei evaluări

Dacă ţi-ai ataşat abaţia, toate cele 4 laturi limitrofe sunt considerate finalizate; finalizează latura fiecărui cartonaș cu care este direct adiacentă. După aceasta vei evalua în mod obişnuit drumurile, oraşele şi mănăstirile finalizate de abaţie. Călugărul din abaţie se evaluează ca şi un călugăr dintr-o mănăstire obişnuită.[7]

Exemplul 2: Îţi plasezi un meeple drept călugăr. Drumul cu meepleul albastru este finalizat şi îi aduce jucătorului albastru 3 puncte.

Evaluarea abației însăși, atât în timpul jocului cât și la sfârșitul jocului, este identică cu evaluarea mănăstirii.

Primarul

Figure Mayor red.png


2. Plasarea unui primar

Îți poți plasa primarul pe cartonașul tocmai atașat în loc de a plasa un meeple obișnuit.[8] Acesta poate fi aşezat numai într-un oraş în care nu se află încă niciun cavaler[9][10] şi niciun primar. Sunt în vigoare regulile obişnuite de plasare a unui meeple.

3. Declanşarea unei evaluări

Puterea primarului este dată de numărul de blazoane din oraș. Primarul reprezintă ca valoare atâţia meepleși câte blazoane sunt în oraș. Dacă mai sunt prezenţi și unul sau mai mulți meepleși ai altui/altor jucători în oraș, se aplică următoarele reguli:

  • Fiecare normal meeple are puterea 1.[11]
  • Fiecare meeple mare[12] are puterea 2.
  • Fiecare primar are puterea echivalentă cu numărul de blazoane din oraș. Dacă nu există blazoane, primarul are puterea 0.

La evaluarea unui oraș fiecare jucător trebuie să adauge puterea meepleșilor din oraș. Jucătorul cu puterea cea mai mare primește punctele pentru acel oraș. În caz de egalitate se acordă tuturor jucătorilor implicaţi numărul integral de puncte.

Valoarea unui oraș nu este afectată de primar.

După evaluarea unui oraș, toți primarii din orașul respectiv sunt retrași în rezervele respective.

Primarul tău are puterea 3 (3 blazoane). Cei 2 meepleși obișnuiți albaștri au puterea 2. Tu primeşti de unul singur 20 de puncte.

Când evaluezi un oraș în care se află doar unul sau mai mulți primari, dar în oraș nu există niciun blazon, fiecare primar are puterea 0 și nu primește puncte pentru oraș.

 Icon Open Book.png Întrebare: Jucătorul albastru are un primar într-un oraș fără blazoane. Orașul este considerat ocupat? Și dacă da, atunci când orașul va fi evaluat, va primi puncte?

Răspuns: Orașul este ocupat. Primarul nu are „putere,” așa că are valoarea a zero meepleși și nu primește niciun punct (asta în cazul în care la evaluare încă se află doar primarul albastru).

Moșia

Figure Barn red.png


2. Plasarea unei moşii

În loc să plasezi un meeple, poţi opta să-ţi plasezi moșia.[13] O poţi aşeza doar dacă tocmai ai plasat în aceeași tură un cartonaș de teren într-un loc în care 4 cartonaşe (dintre care unul dintre ele cartonașul tocmai plasat în aceeași tură) se ating între ele; la «punctul de contact» al acestora poți plasa moșia. De asemenea, la «punctul de contact» al acestor 4 cartonaşe de teren trebuie să existe numai câmpuri.

Moşia poate fi aşezată şi pe un câmp pe care se află deja ţărani. Nu-ţi poţi însă plasa moşia pe un câmp pe care se află deja o altă moşie.[14] Moşia va rămâne în acest loc până la sfârşitul partidei.[15]

Exemplul 1 - Pe colţurile celor 4 cartonaşe se pot vedea numai câmpuri. În consecinţă tu ai posibilitatea să plasezi aici moşia.
Exemplul 2 - Pe ambele cartonaşe de jos oraşul se întinde până la colţurile cartonaşelor. În consecinţă tu nu poți să-ţi plasezi aici moşia.

3. Declanşarea unei evaluări

EVALUAREA ŢĂRANILOR LA PLASAREA UNEI MOŞII
Dacă pe câmpul pe care îţi plasezi moşia se află deja ţărani, aceştia sunt evaluaţi imediat,[16] exact cu evaluarea de la sfârşitul partidei. Acest lucru înseamnă că jucătorul, respectiv jucătorii cu cei mai mulţi ţărani obţin pentru fiecare oraş finalizat cele 3 puncte obişnuite. Nu contează dacă jucătorul care a plasat în această tură moşia participă la această evaluare sau nu.

După aceea, toți ţăranii se întorc în rezerva stăpânului lor.

Exemplul 3: Tu îţi plasezi moşia. Jucătorul albastru primeşte 6 puncte pentru cele 2 oraşe finalizate din acest câmp şi îşi retrage ţăranul în rezerva proprie.

EVALUAREA ŢĂRANILOR LA UNIFICAREA CÂMPURILOR
NU poţi aşeza ţărani pe un câmp pe care se află deja o moşie. Dacă însă cu plasezi un cartonaş de teren cu care legi între ele un câmp pe care se află unul sau mai mulţi ţărani şi o moşie, declanşezi (după 2. Plasarea unui meeple) o evaluare a câmpului. Jucătorul/Jucătorii cu cei mai mulți țărani pe acest câmp primește/primesc pentru fiecare oraş finalizat doar 1 singur punct.

După aceea, toți ţăranii care ocupau acel câmp se întorc în rezerva stăpânului lor.

Exemplul 4: Cartonaşul tocmai depus leagă cei doi ţărani cu câmpul pe care se află moşia. Tu şi jucătorul albastru primiţi câte 2 puncte pentru cele 2 oraşe finalizate de pe acest câmp, apoi vă retrageţi ţăranii.

EVALUAREA MOŞIEI LA SFÂRŞITUL PARTIDEI
La sfârşitul partidei primeşti 4 puncte pentru fiecare oraş finalizat pentru un câmp pe care se află moșia ta. Dacă se află mai multe moşii pe acelaşi câmp, stăpânul fiecăreia dintre moşii obţine numărul maxim de puncte.

Căruța

Figure Wagon red.png


2. Plasarea unei căruţe

Îți poți plasa căruța pe cartonașul tocmai atașat în loc de a plasa un meeple obișnuit.[17] Căruţa are aceleaşi capacităţi ca şi un meeple, însă poate fi plasată fie pe drum, fie într-un oraş, fie într-o mânăstire, respectiv o abaţie.[18] Căruţa nu poate fi aşezată niciodată pe un câmp.


3. Declanşarea unei evaluări

{{{3}}}

Alte (mini)extensii

Această secțiune conține informații adiționale despre interacțiunile cu alte (mini)extensii Carcassonne.

Abația

  • Ext. 2 - Negustori și constructori:
    • Dacă un jucător finalizează sau continuă prin plasarea abației un teritoriu pe care este plasat constructorul acestuia, teritoriul nu este „continuat” de către abație (deoarece abația este un teritoriu separat), așa că jucătorul nu ia alt cartonaș de teren (adică nu are loc o tură dublă).

 Icon Open Book.png Întrebare: Dacă un oraș cu simbol cu mărfuri este completat prin plasarea abației, jetoanele cu mărfuri sunt acordate ca în mod obișnuit jucătorului care a plasat abația?

Răspuns: Da, pentru că jucătorul a finalizat orașul.

  • Dacă un jucător încă are abația sa în rezervă, trage chiar ultimul cartonaș de teren și îl atașează într-un loc unde continuă un teritoriu pe care are plasat constructorul său, poate atașa abația în a doua parte a turei duble.
  • Ext. 6 - Contele, regele și vasalii:
    • Regulile care interzic plasarea mănăstirilor lângă lăcașurile de cult deja plasate (și invers) interzic de asemenea și plasarea abațiilor.
    • Un lăcaș de cult poate provoca o abație și invers deoarece abația este de asemenea o construcție mănăstirească.
  • Asediatorii - Catarii - Asediu Un cavaler (i.e. meeple) dintr-un oraș asediat poate evada prin intermediul unei abații, din moment ce aceasta este o construcție mănăstirească.

Moșia

  • * Ext. 2 - Negustori și constructori:
    • Dacă deți majoritatea (cu țăranii) pe un câmp pe care se plasează moșia, primești 1 punct bonus pentru fiecare oraș completat (în total 4 puncte) dacă porcul tău se află pe acel câmp. De asemenea, dacă deți majoritatea pe un câmp care mai târziu se conectează cu moșia, primești 1 punct bonus pentru fiecare oraș completat (în total 2 puncte) dacă porcul tău se află pe acel câmp.
    • Își poți plasa porcul pe un cartonaș care conectează țăranul/țăranii tău/tăi cu o moșie. După ce îți evalueazi țăranul/țăranii și porcul, retrage-ți porcul înapoi în rezerva personală.

 Icon Open Book.png Întrebare: Porcul poate fi plasat pe un câmp care numai ce a fost conectat de un câmp cu o moșie, de ex. pe cartonașul tocmai plasat (imediat înainte de evaluare)?

Răspuns: Da, porcul poate fi plasat pe câmpuri deja ocupate [iar pasul 2. Plasarea unui meeple încă se întâmplă normal].

  • Ext. 3 - Prințesa și dragonul:
    • O moșie nu poate fi mâncată de dragon.
    • Un cartonaș cu vulcan poate face parte din cele 4 cartonașe care alcătuiesc intersecția pe care este plasată o moșie.
    • Nu poți atribui zâna unei moșii, din moment ce moșia nu este un meeple.
    • O moșie nu poate fi plasată utilizând un coridor fermecat.
  • Ext. 4 - Turnul:
    • O moșie nu poate fi capturată de turn.
    • Nu îți poți plasa moșia pe un turn.
  • Ext. 6 - Contele, regele și vasalii:
    • Poți muta meepleși din catedrala din Orașul Carcassonne pe o abație, din moment ce abația este o construcție mănăstirească.
    • Orașul Carcassonne are valoarea unui oraș pentru o moșie.
    • O moșie nu poate fi plasată în Orașul Carcassonne.
    • Dacă plasezi moșia sau conectezi un câmp cu o moșie/moșii, declanșând o evaluare la care alt/ați jucători primesc puncte și tu nu, iar în întregul pas „3. Declanșarea unei evaluări” nu primești puncte, dar cel puțin alt jucător primește, îți poți plasa un meeple în Orașul Carcassonne.

 Icon Open Book.png Întrebare: Dacă plasez moșia pe un câmp pe care alt jucător are țărani, iar eu nu pimesc puncte în pasul „3. Declanșarea unei evaluări”, dar celălalt jucător primește, îmi pot plasa un meeple în Orașul Carcassonne?

Răspuns: Da, este permis. Doar punctele obținute imediat contează. Nu contează dacă moșia sigur (excepție: Festivalul) va primi puncte la sfârșitul jocului.

  • Dacă plasarea unei moșii sau conectarea unui câmp cu o moșie/moșii declanșează evaluarea unui câmp, poți muta meepleși din piața din Orașul Carcassonne pe câmpul respectiv. Evaluează câmpul ca în mod normal, apoi returnează toți țăranii în rezervele corespunzătoare. (Nu contează dacă moșia sigur - excepție: Festivalul - va primi puncte la sfârșitul jocului.)

 Icon Open Book.png Întrebare: Meepleșii din piață sunt folosiți doar la sfârșitul jocului?

Răspuns: Acest lucru nu mai este adevărat. Plasarea unei moșii și declanșarea unei evaluări a câmpului este o ocazie de a îți muta meepleși din Orașul Carcassonne. Acum acele câmpuri pot fi evaluate în timpul jocului iar meepleșii din piață pot pleca pe câmpuri mai devreme în joc. Acest lucru are loc imediat după plasarea moșiei și înainte de a evalua câmpul. [Conectarea unui câmp ocupat de cel puțin un țăran cu un câmp cu moșie ar fi logic, de asemenea, o altă ocazie – Chris O.]

  • Poți muta meepleși din piață pe un câmp cu o moșie/moșii (și să-i evaluezi) dacă o evaluare a câmpului este declanșată. (Acest lucru se poate întâmpla la sfârșitul jocului, la plasarea unei moșii sau la conectarea unui câmp cu cel puțin un țăran cu un câmp cu cel puțin o moșie.)

 Icon Open Book.png Întrebare: Poate un meeple din piață să fie mutat pe un câmp cu o moșie?

Răspuns: Da, țăranul va fi evaluat imediat și ar primi doar 1 punct pentru oraș și nu este (important) pe câmp în timp ce are loc propriu-zis evaluarea finală. [Evident, plasarea unui meeple prin această metodă încă are nevoie de o declanșare a unei evaluări a unui câmp, conform regulilor fundamental - acest lucru se poate întâmpla la sfârșitul jocului, la plasarea unei moșii sau la conectarea unui câmp cu cel puțin un țăran cu un câmp cu cel puțin o moșie – Chris O.]

  • Turma de porci (Râul II) afectează doar evaluarea câmpului pentru țărani. Moșiile nu primesc puncte adiționale pentru turma de porci.
  • Ext. 8 - Poduri, cetăți și bazaruri Când se evaluează câmpuri, atât pentru țărani cât și pentru moșii, cetățile valorează 1 punct în plus.
Rezumat pentru evaluare

Evaluarea câmpurilor cu o moșie

EVALUAREA ÎN TIMPUL JOCULUI

1. Evaluarea unui câmp la plasarea unei moșii

Pentru jucătorul care deține majoritatea (cu țăranii) –

  • 3 puncte pentru fiecare oraș finalizat adiacent cu câmpul
  • 4 puncte pentru fiecare cetate adiacent cu câmpul
  • (+1) punct pentru fiecare cetate sau oraș finalizat cu porc (apoi retrage porcul în rezerva corespunzătoare)
  • (+1) punct pentru fiecare cetate sau oraș finalizat cu cartonașul cu turma de porci
  • (x2) dacă orașul este asediat

2. Evaluarea unui câmp conectat

Pentru jucătorul care deține majoritatea (cu țăranii) –

  • 1 punct pentru fiecare oraș finalizat adiacent cu câmpul
  • 2 puncte pentru fiecare cetate adiacent cu câmpul
  • (+1) punct pentru fiecare cetate sau oraș finalizat cu porc (apoi retrage porcul în rezerva corespunzătoare)
  • (+1) punct pentru fiecare cetate sau oraș finalizat cu cartonașul cu turma de porci
  • (x2) dacă orașul este asediat
EVALUAREA LA SFÂRȘITUL JOCULUI

Evaluarea moșiei

  • 4 puncte pentru fiecare oraș finalizat adiacent cu câmpul
  • 5 puncte pentru fiecare cetate adiacent cu câmpul
  • (x2) dacă orașul este asediat

Primarul și căruța

  • Ext. 3 - Prințesa și dragonul:
    • Amândoi meepleși pot fi plasați prin intermediul coridorului fermecat. Pot fi plasați doar pe teritorii pe care pot fi plasați în mod normal.
    • Amândoi meepleși pot fi mâncați de dragon.
    • Amândoi meepleși pot fi îndepărtați din oraș de prințesă.
  • Ext. 4 - Turnul:
    • Amândoi meepleși pot fi capturați de turn.
    • Amândoi meepleși nu pot fi plasați pe un turn.
  • Ext. 6 - Contele, regele și vasalii: Amândoi meepleși pot fi plasați în Orașul Carcassonne cu următoarele restricții:
    • Primarul poate fi plasat numai în castel.
    • Căruța poate fi plasată oriunde cu excepția pieței.
  • Ext. 8 - Poduri, cetăți și bazaruri Amândoi meepleși pot ocupa un castel. Totuși, primarul (acum lordul cetății) nu poate primi puncte pentru acea cetate, din moment ce cetatea nu are niciun blazon.
  • Aparate de zbor
    • Primarul poate utiliza un aparat de zbor. Totuși, primarul poate ateriza doar pe un oraș nefinalizat. Dacă un oraș nefinalizat nu este disponibil pe cartonașul pe care aterizează primarul, primarul se retrage în rezerva stăpânului său. (2/2013)
  • Festivalul Moșia poate fi îndepărtată de un cartonaș cu festival înainte de sfârșitul jocului. (12/2014)
  • Asediatorii - Catarii - Asediu Amândoi meepleși pot evada prin intermediul unei construcții mănăstirești (mănăstire, abație, lăcaș de cult etc.) dacă sunt plasați într-un oraș (deși „ar fi destul de amuzant” dacă primarul ar rămâne, ca un căpitan care se scufundă cu nava.)

Noile cartonașe

Ext. 6 - Contele, regele și vasalii: Lungimea unui drum cu cartonașul cu trei ramuri (de ex. pentru rolul cartonașului cu cavaler brigand) este numărul total de cartonașe al drumului, nu pur și simplu cea mai lungă distanță dintre două capete. Drumul are trei capete care trebuie închise, dar rezultatul este că probabil va fi mai mare.

  • The Tunnel: Drumul cu tunel este într-adevăr „întrerupt” dacă unul dintre tuneluri folosește miniextensia Tunelul, caz în care cartonașul conține două deschideri de tunel care deocamdată nu sunt conectate.

Reguli neoficiale

  • Căruța poate să se mute către următorul sau necontestatul și nefinalizatul teritoriu. Acest lucru îi permite să se mute de-a lungul suprafeței de joc către teritorii necontestate. (Mulțumită lui viberunner)
  • Primarul nu poate fi capturat de turn. (Mulțumită lui viberunner)
  • Căruța nu poate fi mâncată de dragon sau capturată de turn. (Mulțumită lui viberunner)
  • Primarul este plasat în poziție culcată ca țăranii pentru a permite identificarea mai ușoară a orașelor care conțin primari. (Mulțumită lui Joff)
  • Cartonașul cu turmă de porci oferă moșiei un punct bonus pentru fiecare oraș.

Referință pentru cartonașe

Numărul total de cartonașe: 12

Abbey And Mayor C2 Tile B.jpg x1
 
Abbey And Mayor C2 Tile C.jpg x1
 
Abbey And Mayor C2 Tile D.jpg x1
(T)
Abbey And Mayor C2 Tile E.jpg x1
 
Abbey And Mayor C2 Tile F.jpg x1
(K)
Abbey And Mayor C2 Tile G.jpg x1
 
Abbey And Mayor C2 Tile H.jpg x1
(G)
Abbey And Mayor C2 Tile I.jpg x1
 
Abbey And Mayor C2 Tile J.jpg x1
 
Abbey And Mayor C2 Tile K.jpg x1
(W)
Abbey And Mayor C2 Tile L.jpg x1
 
Abbey And Mayor C2 Tile M.jpg x1
(B)

Unele cartonașe au o ilustrație mică pe acestea. Literele din paranteze arată care ilustrație este pe fiecare cartonaș:

Feature Garden C2.png
G | Grădină

Feature Farmhouse C2.png
B | Gospodărie
țărănească
Feature Cows C2.png
K | Grajd pentru
vaci
Feature WaterTower C2.png
T | Turn de apă

Feature Highwayman C2.png
W | Tâlhari

Numărul total de cartonașe cu abație: 6

Abbey And Mayor C2 Tile A.jpg x6


Note de subsol

Pentru licențierea și semnificația pictogramelor vă rugăm să vizitați pagina pentru pictograme.

  1. Icon World Black.png Drumul cu tunel nu este neapărat “întrerupt” dacă unul folosește miniextensia Tunelul din prima ediție. Vezi Alte (mini)extensii pentru mai multe detalii.
  2. Icon Open Book.png Toate ramurile trebuie completate pentru a finaliza și evalua drumul. Vezi Alte (mini)extensii pentru detalii despre interacțiunea cu cartonașul cu cavaler brigand din Contele, regele și vasalii.
  3. Icon Open Book.png Statut oficial: Primarul și căruța sunt meepleși datorită regulilor de plasare și de afectare a majorității. Moșia este un pion special, nu un meeple.
  4. Icon Double Arrow Black.png Acest paragraf a fost adăugat în versiunile HiG și RGG ale Big Box 2 și realmente contrazice un FAQ mai vechi (care a stabilit că un cartonaș cu abație nu poate fi plasat după plasarea ultimului cartonaș de teren). Totuși, nu este adăugat în regulile ediției noi.
  5. Icon Open Book.png Atunci când o abație este atașată în acest fel, un meeple poate fi plasat pe abație ca în mod obișnuit. Dacă abația este înconjurată complet și apoi imediat finalizată este evaluată ca într-o tură obișnuită. Apoi urmează evaluarea finală. (5/2013)
  6. Icon Open Book.png Când este plasat un cartonaș cu abație, un meeple nu poate fi plasat lângă abație (de exemplu, ca cavaler), din moment ce abația ocupă întregul cartonaș. Abația de pe cartonaș nu este înconjurată de oraș. Prin urmare, un meeple de pe acest cartonaș este un călugăr.
  7. Icon World Black.png Abațiile pot închide orașe și drumuri dar nu fac parte din ele însăle. Reține acest lucru când evaluezi drumuri, orașe și, de asemenea, câmpuri.
    De exemplu: Să zicem că există un oraș finalizat de către abație și un câmp care are doar o latură comună cu cartonașul cu abație. În acest caz, un țăran care deține majoritatea aflat pe acest câmp nu va primi niciun punct pentru acel oraș, din moment ce nu este conectat direct cu orașul.
  8. Icon World Black.png Reține că și primarul este un meeple. Regulile folosesc „meeple”, dar înseamnă „meeple obișnuit” deoarece (probabil că) regulile sunt scrise doar din punctul de vedere din care se joacă doar cu jocul de bază și această extensie.
  9. Icon Open Book.png Oricare meeple, incluzând primarul, care este plasat într-un oraș este considerat a fi un cavaler. Așa că acest enunț este redundant.
  10. Icon Open Book.png Primarul nu poate fi plasa într-un oraș care conține deja o căruță. Ambii sunt meepleși (potrivit definiției din reguli), așa că orașul este deja ocupat de căruță.
  11. Icon World Black.png În afara meepleului mare și primarului, toți ceilalți meepleși care nu sunt menționați aici au mereu puterea 1, aceeași ca un meeple normal: căruța, directorul de circ (În arena circului) și fantoma (Fantoma).
  12. Icon Open Book.png Un meeple introdus în Hanuri și catedrale.
  13. Icon Open Book.png Moșia nu este un meeple.
  14. Icon World Black.png Câmpurile cu moșie pot fi unite într-un singur câmp cu mai multe moșii.
  15. Icon Open Book.png Moșia poate fi, totuși, retrasă cu un cartonaș cu festival. Vezi Alte (mini)extensii pentru mai multe detalii.
  16. Icon Open Book.png Cuvântul „imediat” înseamnă aici că țăranii sunt evaluați și retrași în timpul fazei normale de evaluare a acestei ture (acest lucru se opune statului țăranilor pe câmp până la sfârșitul jocului). Plasarea unei moșii nu oprește jucarea unei faze separate de evaluare. Totuși, pasul „2. Plasarea unui meeple” are loc înainte ca țăranii să fie evaluați. (10/2012)
  17. Icon World Black.png Reține că și căruța este un meeple. Regulile folosesc „meeple”, dar înseamnă „meeple obișnuit” deoarece (probabil că) regulile sunt scrise doar din punctul de vedere din care se joacă doar cu jocul de bază și această extensie.
  18. 18.0 18.1 18.2 Icon World Black.png Această listă ar trebui să fie extinsă pentru a cuprinde toate teritoriile care pot fi ocupate, exceptând câmpurile și grădinile (valabile doar pentru meepleșii abați):
    • Drumuri
    • Orașe
    • Construcții mănăstirești:
      • Mănăstire
      • Abație
      • Lăcaș de cult
      • Mănăstire germană (plasată ca călugăr sau stareț)
      • Mănăstire belgiană/olandeză (plasată ca călugăr sau stareț)
      • Construcție japoneză (plasată ca călugăr sau stareț)
      • Biserică Darmstadt
    • Coliba Babei Yaga
    • Castel german
    • Catedrală germană
  19. Icon Double Arrow Black.png Regulile căruței din Abația și primarul (ediția veche) erau diferite în următoarele aspecte:
    1. Adiacență: Căruța se poate muta doar pe un teritoriu neocupat, nefinalizat și conectat de către un drum sau care împărtășește o suprafață/margine/zid:
      • Cazuri permise:
        • Drum către drum printr-o intersecție
        • Drum către oricare teritoriu care poate fi ocupat și invers: oraș (printr-o poartă), mănăstire (sau un teritoriu echivalent precum o abație) etc.
        • Un oraș către o abație adiacentă și invers
        • Un oraș către o mănăstire din interiorul său și invers
      • Cazuri nepermise:
        • Două orașe cu ziduri care se ating sau vârfuri situate pe același cartonaș sau cartonașe diferite
        • Două orașe conectate de „drumuri mici” unde nu pot fi plasați meepleși
        • Două orașe intersectându-se prin poduri dar neconectate prin drumuri
        • Două drumuri separate de un teritoriu (oricare lucru pe care poate fi plasat un meeple sau care declanșează o acțiune)
        • Un drum care atinge un zid de oraș fără poartă
        • Un drum care trece printr-un oraș prin intermediul unui tunel sau pod
    2. Plasare: căruța poate fi plasată pe oricare cartonaș al teritoriului ales care este neocupat și nefinalizat.