Ovce a kopce

From Wikicarpedia
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Hills & Sheep and the translation is 100% complete.
Other languages:


Box HillsSheep C2 CZ.png

Úvod

Symbol rozšíření


Více informací o samotném rozšíření naleznete v Carcapedii Carcassonne CZ fóra.

Toto rozšíření nelze hrát samostatně – budete potřebovat základní hru Carcassonne, do níž ho můžete začlenit úplně nebo i jen částečně. Toto rozšíření můžete také libovolně kombinovat se všemi ostatními rozšířeními hry Carcassonne.

Herní materiál

  • 18 nových kartiček krajiny
  • 18 žetonů ovcí a vlků [1] (4x 1 ovce, 5x 2 ovce, 5x 3 ovce, 2x 4 ovce, 2x vlk)
Sheep and wolf Tokens
  • 1 plátěný sáček
Bag for the tokens
  • 6 dřevěných figurek pastýřů v šesti barvách [2]
Figure Shepards C2.png

Pravidla

Příprava hry  

Všechny žetony ovcí a vlků vložte do plátěného sáčku a pořádně zamíchejte. Nové kartičky krajiny zamíchejte mezi kartičky ze základní hry. Každý hráč dále obdrží figurku pastýře ve své barvě.

Všechna pravidla základní hry zůstávají v platnosti, s výjimkami uvedenými níže.

Pastýři, ovce a vlci

Hills And Sheep C2 Shepherd And Tokens.png


2. Umístění pastýře

Kdykoli přiložíte kartičku s loukou, můžete se rozhodnout, zda na louku položíte svého družiníka jako sedláka (jako obvykle), nebo svého pastýře. Zvolíte-li pastýře, vytáhněte si hned ze sáčku jeden žeton.

Příklad 1a: Umístění pastýře na nově přiloženou kartičku s loukou.
Příklad 1b: Vytažení žetonu z plátěného sáčku.

Jsou-li na něm ovce, položte je lícem nahoru k pastýři.

Je-li na něm vlk, máte smůlu – pastýře si vezměte zpět do své zásoby a žeton vlka vraťte zpět do sáčku.

Pastýře smíte umístit i na louku, kde se už nacházejí sedláci, ale nesmí se na ní dosud vyskytovat žádný jiný pastýř. Pastýř je speciální figurka, nikoliv obvyklý družiník.

V dalším průběhu hry má pastýř následující význam:

1. Přiložení kartičky

Přiložíte-li kartičku tak, že rozšíříte louku, na níž stojí váš pastýř, můžete na tuto kartičku nejprve podle obvyklých pravidel umístit svého družiníka a poté máte na výběr jednu z následujících dvou možností:

rozšířit stádo (dobrat další žeton ze sáčku)

NEBO

zahnat ovce do ovčince (vyhodnotit nashromážděné ovce).

Rozšíření stáda

Doberete si další žeton ze sáčku. Nastat mohou dvě situace:

Token HillsSheep Sheep3 C2.png 1. Doberete žeton ovce – v takovém případě získá stádo přírůstek, přiložte nový žeton k předchozímu nebo předchozím.
Token HillsSheep Wolf C2.png 2. Je to vlk – v takovém případě máte smůlu, vlk všechny ovce uchvátí. Všechny žetony (ovcí i vlka) vraťte do sáčku a svého pastýře si vezměte zpátky do své zásoby.

Zahnání ovcí do ovčince

V tomto případě si neberete další žeton ze sáčku, ale ovce vyhodnotíte. Za každou ovci získáte bod (za každý žeton tedy 1–4 body podle toho, kolik je na něm ovcí). Poté všechny žetony vraťte do sáčku a svého pastýře si vezměte zpět do své zásoby.

Více pastýřů na jedné louce

V průběhu hry může dojít ke spojení dříve samostatných luk s pastýři do jedné. V takovém případě se všechna stáda na louce spojí do jednoho velkého společného stáda a platí pro všechny pastýře na dané louce. Rozhodne-li se jeden hráč vyhodnotit ovce, získají plný počet bodů za ovce všichni příslušní hráči. Pokud jeden hráč vytáhne vlka, mají smůlu všichni, celé stádo je ztraceno! Všechny žetony se vracejí do sáčku a v obou případech si všichni příslušní hráči berou svého pastýře zpět do zásoby.

Příklad 2: Modrý a červený mají na louce svého pastýře. Na louce jsou zároveň 4 žetony dohromady s 8 ovcemi. Na tahu je červený, přiložením označené kartičky louku rozšíří a rozhodne se ovce vyhodnotit. Červený i modrý získají po 8 bodech. Oba si vezmou svého pastýře zpět a všechny žetony se vrátí do sáčku.
Pokud by se byl však červený rozhodl rozšířit stádo a vytáhl by žeton vlka, nedostal by body žádný z hráčů.

Vyhodnocování ovcí v zásadě probíhá pouze v rámci akce Zahnání ovcí do ovčince.

Výjimku představuje situace, kdy dojde k úplnému uzavření příslušné louky cestami a městy. V takovém okamžiku dojde k mimořádnému vyhodnocení ovcí dle popisu výše. [3] [4]

Příklad 3: Červený přiloží označenou kartičku, čímž rozšíří louku obsazenou svým pastýřem a zároveň ji uzavře. Nejprve provede akci rozšíření stáda (má štěstí – dobere žeton s 4 ovcemi) a poté provede i mimořádnou akci Zahnání ovcí do ovčince, čímž získá 7 bodů.

3. Započítání bodů

Pastýř se pro účely jakéhokoli jiného vyhodnocení nepočítá a nemá na něj žádný vliv.

Závěrečné vyhodnocení

Zůstane-li pastýř s ovcemi stát na louce až do konce hry, má příslušný hráč smůlu – za něj žádné body už nezíská.

Kopce

Feature Hill C2.png


1. Přiložení kartičky

Přikládáte-li kartičku s kopcem, vezměte si zároveň jednu další kartičku ze zakryté zásoby a položte ji pod kartičku s kopcem lícem dolů (aniž byste se na ni dívali). „Dvojkartičku“ s kopcem přiložte k hernímu plánu podle všech obvyklých pravidel [5]

Příklad 1: Umístění další kartičky pod kartičku s kopcem.

2. Umístění družiníka

Na kartičku s kopcem se umísťují všechny figurky podle obvyklých pravidel (tj. na cesty, města, kláštery a louky). Kopec platí pro celou kartičku, na níž je vyobrazen – pro všechna území na ní. [6]

3. Započítání bodů

Družiník na kartičce s kopcem má význam v okamžiku vyhodnocování příslušného území, v němž došlo ke shodě počtu družiníků více hráčů. Panuje-li shoda, získá všechny body ten hráč, jehož družiník stojí na kartičce s kopcem, ostatní hráči vyjdou naprázdno (panuje-li ovšem shoda i v počtu družiníků umístěných na kartičkách s kopcem, dostanou body všichni příslušní hráči jako obvykle). [7] [8]

Nepanuje-li však mezi hráči shoda, nemá družiník na kartičce s kopcem žádný zvláštní význam, počítá se jako základní družiník podle obvyklých pravidel. Po vyhodnocení daného území se vrací do zásoby příslušného hráče.

Příklad 2: Modrý a červený mají v okamžiku vyhodnocování ve městě každý 1 svého rytíře. Červený rytíř je na kartičce s kopcem, červený proto dostane 12 bodů, zatímco modrý nezíská žádný bod.

Závěrečné vyhodnocení

Stejná pravidla platí i pro vyhodnocení na konci hry, tedy i pro sedláky na loukách.

Vinohrady

Feature Vineyard C2.png


1. Přiložení kartičky

Kartička s vinohradem se přikládá podle všech obvyklých pravidel.

2. Umístění družiníka

Na kartičku s vinohradem se umísťují všichni družiníci podle běžných pravidel, nikoliv na samotný vinohrad.

3. Započítání bodů

Vinohrady mají význam při vyhodnocování klášterů. Hráč, jenž má v klášteře svého družiníka, získá za každý vinohrad na 8 sousedících kartičkách dodatečné 3 body. Jeden vinohrad tak může přinést body při vyhodnocování vícera klášterů.

Příklad 1: Vyhodnocuje se klášter obsazený červeným družiníkem. Na sousedících kartičkách jsou 3 vinohrady. Červený získá za tento klášter 18 bodů (9 + 3 + 3 + 3). Pokud později bude svůj klášter vyhodnocovat i modrý bude si za vinohrad sousedící s jeho klášterem shora také připočítat 3 body.

Závěrečné vyhodnocení

Při vyhodnocování neuzavřených klášterů na konci hry se za vinohrady žádné body nepřičítají! [9]

Popis nových kartiček krajiny

Hills And Sheep C2 Feature Tile 01.png Louky mezi oběma částmi města nejsou spojené.
Hills And Sheep C2 Feature Tile 02.png Cesty z obou konců končí u domečku.

Nové zvláštní kartičky s městy    (Autor nápadu: Jan König)


Hills And Sheep C2 Feature Tile 03.png Pravý okraj kartičky představuje dvě oddělené části města. Přiložením jiné kartičky s městem dojde k jejich spojení.
Příklad: Pravá kartička spojuje obě oddělené části města na levé kartičce.
Zvláštní případ: Přiložíte-li tyto dvě kartičky takto, platí všechny čtyři části města jako spojené (obě části města na okrajích jsou znázorněny asymetricky záměrně).


Hills And Sheep C2 Feature Tile 04.png Pravý okraj této kartičky představuje dvě oddělené louky. Přiložením jiné kartičky s loukou dojde k jejich spojení.
Příklad: Pravá kartička spojuje obě oddělené louky na levé kartičce.
Zvláštní případ: Přiložíte-li tyto dvě kartičky takto, platí obě části města jako oddělené. Rovněž horní a dolní louka jsou oddělené.

Kombinace s dalšími rozšířeními  

Tento přehled slouží jen jako reference pro ujasnění. Nehrajete-li s příslušnými rozšířeními, můžete ho ignorovat.

Pastýři, ovce a vlci

  • Rozšíření 3 - Princezna a drak: Drak žere pastýře i s ovcemi. Pokud na jedné louce stojí pastýřů více, stáda ovcí nespojujte do jednoho, ale ponechte je u jednotlivých pastýřů. Drak sežere vždy jen ovce na příslušné kartičce. Ovce se však vyhodnocují společně jako obvykle. Pastýř je speciální figurka, proto k němu nelze umístit vílu.
  • Rozšíření 4 - Věž: Pastýře nelze zajmout pomocí věže.

Kopce

  • Následující figurky mohou využít výhody postavení na kartičce s kopcem:
  • Poznámka: Většinová remíza není definována počtem družiníků na daném území, ale celkovou silou družiníků na ní. Síla družiníka umístěného na kopci je při remíze irelevantní (může to být starosta se silou 0).
  • Rozšíření 5 - Opatství a starosta: Není dovoleno položit pod kartičku s kopcem opatství. Statek je možné umístit jako obvykle, i když je na některé ze čtyř kartiček kopec. Pro statek z toho však neplyne žádná výhoda.
  • Rozšíření 6 - Král, hrabě a řeka: Družiníka z města Carcassonne lze v souladu s ostatními obvyklými pravidly umístit i na kartičku s kopcem [10] a získat díky tomu při vyhodnocování daného území výhodu.
  • Rozšíření 8 - Mosty a hrady: Most lze postavit i na kartičku s kopcem, hrad může svou částí také ležet na kartičce s kopcem. Získáte-li v bazaru kartičku s kopcem, doberete si zakrytou kartičku pod kopec ze zásoby až v okamžiku, kdy jste na řadě.

Vinohrady

  • základní hra - Opat: Za opata získáte dodatečné body za vinohrad jen v případě, že se vám podaří klášter uzavřít. Vezmete-li si ho zpět dříve, dodatečné body za vinohrady nezískáte. [11] [12] Při vyhodnocování zahrad se dodatečné body za vinohrady nepřičítají.
  • Rozšíření 5 - Opatství a starosta: Dodatečné body za vinohrady se přičítají i při vyhodnocování opatství.
  • Rozšíření 6 - Král, hrabě a řeka: Dodatečné body za vinohrady se přičítají i při vyhodnocování svatyní. Dojde-li k souboji o vliv, pak dodatečné body získá pouze vítěz souboje.
  • Rozšíření 8 - Mosty a hrady: Most lze postavit i na kartičku s vinohradem.
  • Německé kláštery / Japonské budovy: Při použití speciálních klášterů se bonus za vinici uplatní, pokud je družiník umístěn jako mnich a území je hodnoceno jako hotový klášter. Pokud je družiník umístěn jako opat, bonus za vinici se neuplatní, protože opat se hodnotí až na konci hry, kdy vinice nemá žádný efekt.

Domácí pravidla  

  • Pokud vás skrývání kartiček pod kartičku s kopcem z důvodu strategie nezajímá, a chcete mít možnost použít všechny kartičky ve hře, můžete pod všechny vytažené kopce umístit prázdné kartičky. (@Crispy Jones)

Seznam kartiček a žetonů

Celkem kartiček: 18

Hills And Sheep C2 Tile A.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile B.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile C.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile D.jpg 1x
(T)
Hills And Sheep C2 Tile E.jpg 1x
(G)
Hills And Sheep C2 Tile F.jpg 1x
(W)
Hills And Sheep C2 Tile G.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile H.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile I.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile J.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile K.jpg 2x
 
Hills And Sheep C2 Tile L.jpg 2x
(E;E)
Hills And Sheep C2 Tile M.jpg 1x
(B)
Hills And Sheep C2 Tile N.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile O.jpg 1x
 
Hills And Sheep C2 Tile P.jpg 1x
 

Některé kartičky obsahují dodatečné ilustrace, které mohou mít význam v kombinaci s některým z dalších rozšíření. Označení písmeny ponecháváme v původním znění:

Feature Garden C2.png
G | zahrada
Feature Farmhouse C2.png
B | farma
Feature WaterTower C2.png
T | vodárenská věž
Feature Highwayman C2.png
W | loupežník
Feature Donkeys C2.png
D | oslý chlívek

Celkem žetonů: 18

Token HillsSheep Sheep1 C2.png 4x
Token HillsSheep Sheep2 C2.png 5x
Token HillsSheep Sheep3 C2.png 5x
Token HillsSheep Sheep4 C2.png 2x
Token HillsSheep Wolf C2.png 2x


Poznámky pod čarou

Vysvětlení ikonek naleznete na této stránce.

  1. Icon Double Arrow Black.png V pravidlech Mindoku je nesprávně popsáno množství žetonů. Původní popis: „18 žetonů ovcí a 2 žetony vlků“, může vyznít jakoby žetonů bylo celkem 20. Tento rozpor pravděpodobně vznikl chybným překladem.
  2. Icon Double Arrow Black.png V pravidlech Mindoku je figurka pojmenovaná „ovčák“. Zde z důvodu zachování lepší přehlednosti, ponecháváme pojmenování z první edice.
  3. Icon World Black.png Tato výjimka se týká zvláštního případu, kdy je louka obklopena - "uzavřena" cestami a městy a nemůže se tak již rozšiřovat. V takovém okamžiku dochází k vyhodnocení pastýřů: Hráč získá body za ovce, ovce se vrátí do sáčku a pastýř se vrátí do zásoby hráče. (12/2015)
    Louka která je zcela obklopeno bez mezer (nelze již rozšířit) neznamená, že je louka automaticky vyhodnocena. Uzavřená louka se na i tak vyhodnotí až na konci hry.
  4. Icon World Black.png Stejná výjimka platí při umístění pastýře na vnitřní louku. Vnitřní louka se nacházejí na několika kartičkách CCCC nebo CCCF, kde je uzavřena městskými hradbami a nelze ji rozšířit. Protože je v tomto případě louka již uzavřena a pokud byste pastýře umístili na vnitřní louku, provedli akci rozšíření stáda a pokud by nebyl vylosován žeton vlka, provedli byste automaticky akci zahnání ovcí do ovčince, protože louka je již uzavřená. Toto jsou příklady kartiček CCCC s vnitřními loukami:
    Inns And Cathedrals C2 Tile H.jpg 
    Traders And Builders C2 Tile M.jpg 
    Traders And Builders C2 Tile X.jpg 
    Tower C2 Tile D.jpg 
    Abbey And Mayor C2 Tile C.jpg 

    Jedná se o příklady kartiček CCCF s vnitřními loukami:

    Traders And Builders C2 Tile N.jpg 
    Princess And Dragon C2 Tile F.jpg 
    Abbey And Mayor C2 Tile E.jpg 

    Následující kartičky CCCC nemají vnitřní louku, protože není obklopena hradbami nebo cestami. Zelené políčko slouží pouze jako dekorace pro rytířskou scénu. - Každopádně by bylo poněkud zvláštní mít kolem rytířů v rytířském turnaji pastýře a stáda, že?

    EssenSpiel 2016.png 
  5. Icon Open Book.png Pokud je tažená kartičky s kopcem poslední kartičkou ve hře, může ji hráč umístit i bez druhé kartičky pod ní. Poté proběhne běžný tah (umístění družiníka, započítání bodů). Všimněte si, že obecně by u této kartičky nebyl možný remízový tah - i když na ni bude umístěn družiník, nebude možné tohoto družiníka připojit k obsazenému území, protože hra skončí. (10/2014)
  6. Icon World Black.png Jinými slovy, nelze umístit figurku na samotný symbol kopce.
  7. Icon Open Book.png Pokud mají oba hráči na kopci stejný počet družiníků, remíza zůstává nerozhodnutá a získávají body oba hráči. I když je počet meeplů na kopcích nestejný, pokud má každý z hráčů s nerozhodným výsledkem alespoň jednoho meepla na kopci, remíza zůstává nerozhodná a oba hráči získávají body. (5/2014)
  8. Icon House Black.png Jako alternativní metoda rozhodování se může počítat počet družiníků na kopcích. Pokud tedy mají dva hráči stejný počet meeples ve hře, ale jeden z nich má více meeples na kopcích než druhý, získá hráč s více meeples na kopcích všechny body a druhý hráč žádné. (5/2014)
  9. Icon Open Book.png Stejná pravidla platí také pro další náboženské stavby (normální klášter, opatství, svatyně, německý klášter nebo japonská budova) nemá vinice na konci hry žádný vliv na závěrečné vyhodnocení. (5/2014)
  10. Icon Double Arrow Black.png Tato věta je v anglické verzi aktualizována podle německých pravidel. Pravidla ZMG obsahují chybný překlad této věty: „You can place one meeple from the city of Carcassonne on a hill tile with a feature that has not been completed.“
  11. Icon World Black.png Pokud je opat odstraněn z nedokončeného kláštera ve fázi 2. Umístění družiníka, nezískáte body za žádné přilehlé vinohrady. V tomto případě se vyhodnocuje družiník a vinohrad se v takovém případě neuplatňují.
  12. Icon World Black.png V anglické verzi je aktualizováno znění tak, aby lépe odpovídalo německým pravidlům a zabránilo se tak nejednoznačnosti, která se týkala odstranění opata po dokončení kláštera. Původní anglické znění je: „Your abbot can score additional points for vineyards only if the monastery is completed. If you return the abbot before the monastery is completed, you do not score the additional points.“