Jagers en Verzamelaars: De Verkenner

From Wikicarpedia
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Hunters and Gatherers Scout and the translation is 100% complete.
Other languages:

Hoofdpagina  > Jagers en Verzamelaars  > Jagers en Verzamelaars: De Verkenner


Algemene informatie en opmerkingen

Doos
Achterkant van de tegels

De Verkenner werd oorspronkelijk in 2003 door Hans im Glück uitgegeven (als onderdeel van Koning en Verkenner, waar ook 7 tegels voor Carcassonne bij zaten).

Speelmateriaal

  • 4 nieuwe landtegels [1]
  • 1 sjamaan-tegel

Overzicht

Met de aankomst van de sjamaan, zijn er ook enkele nieuwe jagers in het bos gearriveerd.

Extra spelregels

Alle spelregels van het baisspel blijven van kracht.

Voorbereiding

Schud de vijf tegels gedekt. Elke speler trekt een tegel en legt die gedekt voor zich neer. Bij een spel met 2 spelers, trek je ieder twee tegels. Doe de overgebleven tegels terug in de doos.

Tile Scout 05.png

Sjamaan: Elke beurt, [2] mag de speler één van zijn stamleden van een onafgebouwd(e) rivier, bos of weide terug in voorraad nemen [3].


Het leggen van landtegels

De 4 overige tegels worden tijdens het spel aangelegd: de speler ziet ervan af een tegel van een stapel te trekken legt zijn verkenner-tegel aan. Vervolgens moet hij een stamlid (of een hut bij een landbouwtegel [4]) op de tegel zetten. Anders mag hij de tegel niet aanleggen. Het speelstuk blijft daar de rest van het spel staan.

Tile Scout 01.png

Verkenner: Elke beurt, [5] mag de speler de eerste tegel die hij of zij trekt (inclusief bonustegels). Hij legt de afgewezen tegel onder de stapel en trekt een nieuwe tegel, die hij aan moet leggen.

Bij het zetten: Er mogen geen andere verzamelaars in het bos staan. Als het bos is afgebouwd, geldt de verkenner als een verzamelaar gezien, maar die gaat na de puntentelling niet terug naar de voorraad van de speler.


Tile Scout 02.png

Jager op een brug: De jager telt bij een puntentelling de weiden aan beide zijden van de brug. De brug verbindt de weiden niet.

Bij het zetten: er mag in geen van beide weiden een jager liggen. De beer is 2 punten waard.


Tile Scout 04.png

Dugout: Telkens als in in dit rivierenstelsel een rivier wordt afgebouwd (ongeacht door welke speler), krijgt de eigenaar van de dugout evenveel punten als het aantal vissen in het grootste meer. [6]

Bij het zetten: er mag geen visser op de rivier staan. Als de rivier wordt afgebouwd, geldt de dugout als een visser, maar hij keert na de puntentelling niet terug naar de voorraad van de speler.


Tile Scout 03.png

Landbouw: Aan het einde van het spel krijgt de speler 1 punt voor elke weidetegel, ongeacht de gebruikelijke puntentelling voor jagers. [7]

Bij het zetten: Er mogen geen jagers in de weide staan. [8] Er mogen geen jagers in de weide gezet worden. [9]


Tegelverdeling

Aantal speciale tegels: 4

Tile Scout 01.png x1
Tile Scout 02.png x1
Tile Scout 03.png x1
Tile Scout 04.png x1

1 sjamaan-tegel:

Tile Scout 05.png x1

Voetnoten

Kijk op de Pictogrammen pagina voor uitleg over en licensering van de pictogrammen.

  1. De verkenner-tegels zijn te onderscheiden van de normale tegels van Jagers en Verzamelaars door de afbeelding van de sjamaan op de achterkant.
  2. Officiële verheldering van de uitgever Vraag: Als ik de sjamaan heb neem ik het stamlid dan aan het begin of aan het einde van mijn beurt terug in vooraad? Dat wil zeggen, mag ik die terughalen en opnieuw inzetten in dezelfde beurt? Antwoord: Ja. De regels verbieden dat niet, je mag op elk moment tijdens je beurt een stamlid terugnemen. Als je dat aan het begin van je beurt doet, kun je dat stamlid in dezelfde beurt opnieuw inzetten.
  3. Beruchte verschillen in spelregels tussen edities of uitgevers In de editie van RGG ontbreekt hier het woord “weide”.
  4. Officiële verheldering van de uitgever Vraag: Mag ik zelf kiezen of ik een hut of een jager inzet op een landbouwtegel? Antwoord: Nee. Je moet een hut zetten.
  5. Beruchte verschillen in spelregels tussen edities of uitgevers In de editie van RGG wordt dit voorafgegaan door ”eenmaal in het spel gebracht”.
  6. Officiële verheldering van de uitgever Vraag: Volgens de Engelse vertaling "evenveel punten als het aantal vissen in het grootste meer van deze rivier". In het oorspronkelijke Duits lijkt er te staan "evenveel punten als het aantal vissen in het grootste meer". Gaat het nu om het grootste meer van de rivier of van het rivierenstelsel? Antwoord: De intentie was dat het om het grootste meer in het rivierenstelsel ging.
  7. Officiële verheldering van de uitgever Vraag: Als ik een hut op een landbouw-tegel zet, levert die hut me dan punten op voor de dieren in de weide? Antwoord: Nee. Alleen jagers krijgen punten voor dieren.
  8. Officiële verheldering van de uitgever Vraag: Mag ik een hut op de landbouw-tegel zetten als er al een jager in de weide staat? Antwoord: Nee. Het zetten van een hut op de landbouw-tegel wordt beperkt door de spelregels voor het zetten van jagers. Je moet een landbouw-tegel aan een lege weide leggen.
  9. Officiële verheldering van de uitgever Vraag: Mag iemand, nadat ik een hut op de landbouw-tegel heb gezet, nog een jager in die weide zetten? Antwoord: Nee. Maar je mag, zoals gebruikelijk, later in het spel wel twee (of meer) weiden met elkaar verbinden. Dan kun je een hut hebben die punten krijgt voor de grootte van de weide en een jager die punten krijgt voor de dieren.