Negustori și constructori

From WikiCarpedia
(Redirected from Negustori și constructori)
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Traders and Builders and the translation is 100% complete.
Other languages:
English • ‎Nederlands • ‎français • ‎română


Box Tra Builders C2 RO.jpg

Informații generale și comentarii

Simbolul Negustori și constructori

Extensia Negustori și constructori a fost lansată pentru ediția HiG în anul 2015.

Copii ale acestei extensii printate în perioada 2015-2016 au fundalul orașelor mai închis.

Conținut

  • 24 cartonașe de teren (marcate cu simbol) dintre acestea 9 cu vin, 6 cu grâu și 5 cu postav
  • 6 porci
Figure Pigs C2.png
  • 20 de jetoane cu mărfuri (9x vin, 6x grâu şi 5x postav)
Token TradersBuilders C2.png
  • 6 constructori
Figure Builders C2.png
  • 1 săculeț [1]
Traders And Builders C2 Cloth Bag.png

Reguli

Pregătire

Amestecă noile cartonaşe de teren între cele ale jocului de bază, apoi aranjează-le în modul obişnuit în mai multe teancuri acoperite pe care le depui pe masă. Depune jetoanele cu mărfuri într-o rezervă comună lângă suprafaţa de joc. Fiecare jucător își adaugă porcul și constructorul de culoarea sa în rezervă.

Jetoanele cu mărfuri

Traders And Builders C2 Trade Goods Banner.png


Jetoanele cu mărfuri joacă un rol în pasul 3. Declanşarea unei evaluări. Pașii 1. Atașarea unui cartonaș de teren și 2. Plasarea unui meeple nu sunt afectate de acestea.

3. Declanşarea unei evaluări Token TradersBuilders C2.png

Evaluarea unui oraş cu simboluri de mărfuri
Dacă tu sau un adversar de-al tău finalizaţi[2] un oraş cu unul sau mai multe simboluri de mărfuri, se întâmplă următoarele:

  1. Evaluezi oraşul în modul obişnuit.
  2. Jucătorul care a finalizat orașul prin atașarea ultimului cartonaș primește pentru fiecare simbol de marfă din orașul finalizat câte un jeton cu marfa respectivă din rezerva generală.

Acesta poate fi oricare jucător, și nu contează cie are majoritatea în acel oraș. Nu contează dacă jucătorul care a finalizat orașul are vreun cavaler staţionat în acest oraș. De fapt, nu contează dacă există sau nu vreun cavaler staţionat în acest oraș. Jetoanele de marfă sunt acordate oricum.
Jetoanele de mărfuri obţinute le ţii în faţa ta la vedere.

Exemplu: Tu finalizezi oraşul. Pentru oraș Albastru primește 10 puncte. Pe lângă acestea, tu primeşti 1 jeton cu vin şi 2 jetoane cu grâu.

Jetoanele cu mărfuri în timpul evaluării finale
În timpul evaluării finale, jucătorul care a colectat cel mai mult din fiecare tip de jetoane de marfă (vin, grâu sau pânză) primește 10 puncte. În caz de egalitate, fiecare jucător aflat la egalitate primește 10 puncte.

Exemplu - Evaluarea finală:
Tu obţii 20 de puncte, Albastru primeşte 30 de puncte.

Constructorul

Figure Builder red.png


2. Plasarea unui constructor

În loc să îți plasezezi un meeple,[3] ai posibilitatea de a îţi plasa constructorul pe cartonaşul tocmai ataşat, dar numai pe un drum sau într-un oraş. Însă în teritoriul în care doreşti să-ţi plasezi constructorul trebuie să se afle deja cel puţin un meeple propriu.[4]
Constructorul se va întoarce în rezerva ta de fiecare dată când pe drumul sau în orașul în care este staţionat nu se mai află niciun meeple de-al tău. Acest lucru se întâmplă în general după ce teritoriul a fost evaluat, dar unele (mini)extensii introduc alte moduri în care se poate întâmpla acest lucru.

Exemplu: Tu ai posibilitatea de a îți plasa constructorul pe drumul de pe cartonașul pe care numai ce l-ai plasat, deoarece tu ai deja un tâlhar pe drum.

Mai târziu în joc, constructorul are următorul efect:

1. Ataşarea unui cartonaş de teren şi efectuarea unei ture duble

Dacă plasezi un cartonaș care continuă[5][6] un drum sau un oraş în care este staţionat constructorul tău, ai dreptul să tragi imediat după aceea încă un cartonaş de teren şi să-l ataşezi pe suprafaţa de joc.[7] Trebuie să respecți toate regulile obișnuite când plasezi acest cartonaș de teren.

Exemplu:
A) Îţi ataşezi cartonaşul şi prin aceasta prelungeşti drumul pe care se află constructorul tău, dar decizi să nu plasezi un meeple.
B) După aceea, continuând aceeași tură, tu mai tragi încă un cartonaş şi îl ataşezi şi pe acesta, iar apoi plasezi un meeple.

Mai multe informații despre constructor
Ai posibilitatea de a plasa un meeple atât pe primul cartonaş, cât şi pe al doilea cartonaş.[8] Dacă finalizezi cu primul cartonaş un teritoriu pe care este plasat constructorul tău, îţi poţi plasa de exemplu pe al doilea cartonaş constructorul pe care tocmai l-ai retras de pe suprafaţa de joc (vezi exemplul).
Constructorul poate acorda doar o singură tură dublă odată. Dacă folosești cel de-al doilea cartonaş pentru a continua un teritoriu pe care se află constructorul tău, nu mai ai voie să tragi şi să plasezi și un al treilea cartonaş.

Exemplu:
Tura 1: Îţi plasezi un tâlhar.
Tura 2: Îţi plasezi constructorul.
Tura 3a: Acum tu finalizezi drumul prin plasarea acestui cartonaș de teren și îţi plasezi un cavaler în oraş. Apoi tu evaluezi drumul şi îţi retragi în rezerva proprie atât tâlharul, cât şi constructorul
Tura 3b: Tu ataşezi cel de-al doilea cartonaş şi îţi plasezi din nou constructorul pe acesta.
  • Atât timp cât teritoriul este nefinalizat, constructorul rămâne, permițându-ți să efectuezi o tură dublă prima oară în fiecare tură când continui acel teritoriu.
  • Constructorul rămâne staţionat pe un teritoriu, atâta timp cât pe acel drum se află cel puţin un meeple de-al tău. Dacă nu mai ai niciun meeple staţionat pe acel teritoriu, îţi retragi constructorul în rezervă.
  • Într-o tură dublă poţi executa acțiunile 1. Atașarea unui cartonaș de teren (obligatoriu), 2. Plasarea unui meeple (opțional) și 3. Declanșarea unei evaluări (obligatoriu; dacă este cazul), iar apoi să repeți acești pași din nou în a doua parte a turei.[9] Vezi secțiunea Tura dublă pentru detalii despre acțiuni care se pot întâmpla doar o dată pe tură.
  • Pe un teritoriu pot staţiona constructorii mai multor jucători.
  • Între tâlharul/tâlharii sau cavalerul/cavalerii tău/tăi şi constructorul tău se poate afla oricare număr de cartonaşe.
  • Îţi poţi plasa constructorul fie pe un drum, fie într-un oraş, dar niciodată pe un câmp sau într-o mănăstire.
  • Teritoriile pot fi evaluate după plasarea fiecărui cartonaș dintr-o tură dublă. Reține că trebuie să evaluezi oricare teritoriu pe care-l finalizezi în timpul turei tale, chair dacă nu dorești să faci acest lucru.

3. Declanşarea unei evaluări

Constructorul nu are nicio influenţă asupra regulilor de evaluare obişnuite. Constructorii nu sunt niciodată luați în considerare la calcularea majorităţii dintr-un anumit teritoriu. Însă după evaluare se vor retrage constructorul/constructorii împreună cu meepleul/meepleşii care se aflau în acel teritoriu.

Porcul

Figure Pig red.png


1. Ataşarea unui cartonaş de teren

La această acţiune porcul mare nu joacă niciun rol – îţi ataşezi cartonaşul după regulile obişnuite. Porcul îşi va exercita rolul numai în acţiunile 2. Plasarea unui meeple și 3. Declanşarea unei evaluări.

2. Plasarea unui porc

În loc să îți plasezi un meeple, ai posibilitatea de a îți plasa porcul pe un câmp de pe cartonașul tocmai plasat. Totuși, pe câmp trebuie să se afle deja cel puţin 1 ţăran de-al tău.

Exemplu: Pe acest câmp se află deja un ţăran de-al tău, de aceea îţi poţi plasa porcul alături de acesta.

Îți poți plasa porcul chiar dacă pe acel câmp se află deja porcul altui jucător.
Dacă porcul tău rămâne în timpul jocului pe un câmp pe care nu a mai rămas nici măcar un țăran de-al tău din cauza eliminării țăranului/țăranilor (care este posibilă în unele miniextensii/extensii), retrage-l în rezerva ta.[10]

3. Evaluarea finală - Evaluare de câmpuri cu cel puțin un porc

Porcul rămâne pe câmp pănă la sfârșitul jocului. Porcul tău îți permite să crești pentru țăranii tăi valoarea orașelor de pe câmpul respectiv. Pentru a face asta, trebuie să deţii majoritatea țăranilor tăi pe câmpul pe care se află porcul tău. Porcul însuşi nu se ia în considerare când se calculează majoritatea.'
Dacă deţii majoritatea, primeşti 4 puncte (în loc de 3 puncte) pentru fiecare oraș finalizat care atinge câmpul cu porcul tău. Porcul unui adversar nu afectează scorul tău.

Exemplu: Pe acest câmp tu deţii majoritatea. Deoarece pe el se află și porcul tău, tu obţii câte 4 puncte pentru fiecare oraș finalizat adiacent cu câmpul pe care se află acesta. Există 2 orașe, deci tu primești 8 puncte. Albastru nu deţine majoritatea, de aceea nu primeşte niciun punct.

Notă: Porcul tău îți crește scorul, chiar dacă tu și alt jucător dețineți amândoi majoritatea pentru câmpul pe care este plasat porcul tău.

Exemplu:[11] Tu, jucătorul albastru și jucătorul verde dețineți cu toții majoritatea pentru câmp. Atât tu cât și jucătorul albastru aveți un porc pe câmp, așa că fiecare primiți 8 puncte (4 puncte pentru fiecare oraș). Jucătorul verde nu are un porc pe acest câmp, așa că primește doar 6 puncte (3 puncte pentru fiecare oraș finalizat).

Săculețul[1]

Traders And Builders C2 Cloth Bag.png


1. Atașarea unui cartonaș de teren

În loc de a plasa cartonașele de teren în teancuri multiple cu fața în jos, poți pur și simplu să le plasezi pe toate în săculeț. În timpul turei tale, pur și simplu trage un cartonaș din săculeț și plasează-l ca în mod obișnuit.

Săculețul este de asemenea potrivit pentru a transporta Carcassonne cu tine.

Tura dublă

O tură dublă este o singură tură cu două părți. Când se combină această extensie cu altele, unele acțiuni se pot întâmpla doar o dată în timpul turei duble și alte acțiuni se pot întâmpla în fiecare a turei duble.

Lucruri care se întâmplă doar O SINGURĂ DATĂ

Lucruri care pot sau trebuie să se întâmple DE DOUĂ ORI

  • Tragerea și plasarea unui cartonaș de teren (obligatoriu)
  • Rezolvarea simbolurilor speciale de pe cartonașele de teren (obligatoriu)
  • Plasarea unui meeple, pion sau jeton
  • Evaluarea (dacă una sau mai multe teritorii numai ce s-au finalizat)
  • Schimbul de prizonieri (poate fi de mai mult de două ori) (Ext. 4 - Turnul)
  • Eliminarea unui cavaler dintr-un oraș asediat (Asediatorii - Catari - Asediu)

Reguli neoficiale

  • Jucătorii au voie să tragă cartonașe adiționale atât timp cât continuă orașul/drumul în/pe care este plasat constructorul. (Mulțumită lui Diminuendo)
  • Pentru a menține jetoanele cu mărfuri în linie cu evaluarea relativă din Regele și cavalerul brigand (Ext. 6 - Contele, regele și vasalii), un jucător care deține majoritatea nu mai primește 10 puncte. În schimb, primește un bonus de 10% (sau de 10 puncte, în funcție de punctajul care este mai mare) pentru punctajul total de la sfârșitul jocului, după calcularea câmpurilor și teritoriilor nefinalizate, dar înaintea calculării altor evaluări precum celor din Regele și cavalerul brigand. Adițional, oricare jucător care nu deține majoritatea primește 2 puncte pentru fiecare jeton cu marfă pe care îl dețin. (Mulțumită lui kissybooboo)

Clarificări pentru noile cartonașe de teren

Traders And Builders C2 Tile B.jpg Podul nu închide drumurile alocate lui și nici nu le combină; un drum continuă de la stânga la dreapta, în timp ce unul continuă de sus în jos. Drumurile împart câmpul în patru câmpuri separate.
   
Traders And Builders C2 Tile J.jpg Mănăstirea împarte drumul în 3 drumuri separate, iar drumurile împart câmpul în 3 câmpuri separate.
   
Traders And Builders C2 Tile C.jpg Unul dintre drumuri se termină în oraş, celălalt la căsuţă.[12] Drumurile separă câmpul în 3 câmpuri separate.
   
Traders And Builders C2 Tile M.jpg Pe acest cartonaş se găsesc 3 segmente de oraș separate și un câmp în centru.

Referință pentru cartonașe

Numărul total de cartonașe: 24

Traders And Builders C2 Tile A.jpg x1
(K)
Traders And Builders C2 Tile B.jpg x1
(W)
Traders And Builders C2 Tile C.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile D.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile E.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile F.jpg x1
(W)
Traders And Builders C2 Tile G.jpg x1
(S)
Traders And Builders C2 Tile H.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile I.jpg x1
(T)
Traders And Builders C2 Tile J.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile K.jpg x1
(G)
Traders And Builders C2 Tile L.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile M.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile N.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile O.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile P.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile Q.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile R.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile S.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile T.jpg x1
(B)
Traders And Builders C2 Tile U.jpg x1
(G)
Traders And Builders C2 Tile V.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile W.jpg x1
 
Traders And Builders C2 Tile X.jpg x1
(T)

Unele cartonașe au o ilustrație mică pe acestea. Literele din paranteze arată care ilustrație este pe fiecare cartonaș:

Feature Garden C2.png
G | Grădină

Feature Farmhouse C2.png
B | Gospodărie
țărănească
Feature WaterTower C2.png
T | Turn de apă

Feature Highwayman C2.png
W | Tâlhari

Feature Pigsty C2.png
S | Grajd pentru
porci
Feature Cows C2.png
K | Grajd pentru
vaci

Numărul total de jetoane cu mărfuri: 20

Token Wine C2.png x9
Token Wheat C2.png x6
Token Cloth C2.png x5

Note de subsol

Pentru licențierea și semnificația pictogramelor vă rugăm să vizitați pagina pentru pictograme.

  1. 1.0 1.1 Icon World Black.png Săculețul din material textil nu este inclus în Big Box 6.
  2. Icon Open Book.png Un jucător care plasează un cartonaș cu abație care finalizează un oraș cu cel puțin un simbol cu marfă primește jetoanele/jetonul cu marfă pentru acel oraș.

     Icon Open Book.png Întrebare: Dacă se finalizează orașe prin plasarea abației (Ext. 5 - Abația și primarul), jetoanele cu mărfuri sunt acordate ca în mod normal jucătorului care a plasat abația?

    Răspuns: Da, deoarece jucăctorul a finalizat orașul/orașele.

  3. Icon World Black.png Regulile ZMG au specificat „meeple normal” (actualizat aici) dar regulile originale HiG spun simplu „meeple”. Formularea făcută de ZMG, din greșeală, are exclude plasarea constructorului într-un oraș cu un singur meeple mare sau oricare meeple diferit de cei normali.
  4. Icon World Black.png Observă că regulile nu conțin nicio limitare privitoare la prezența (sau lipsa prezenței) a meepleșilor sau a constructorilor altor jucători. Singura cerință este să fie cel puțin un meeple de-al tău plasat pe teritoriu. Acest lucru înseamnă că îți poți plasa constructorul pe un teritoriu indiferent dacă pe acel teritoriu se află meepleși și constructori al altor jucători.
  5. Icon Open Book.png Dacă un jucător finalizează sau continuă prin plasarea abației un teritoriu pe care este plasat constructorul acestuia, teritoriul nu este „continuat” de către abație (deoarece abația este un teritoriu separat), așa că jucătorul nu ia alt cartonaș de teren (adică nu are loc o tură dublă).
  6. Icon Open Book.png Plasarea unui pod pe un cartonaș care continuă un drum pe care este plasat constructorul jucătorului a cărei ture este e suficient pentru declanșarea turei duble a constructorului.
  7. Icon Open Book.png Atât timp cât constructorul era prezent în oraș/pe drum atunci când a fost plasat cartonașul care a continuat orașul/drumul, tura dublă generată de constructor poate avea loc chiar dacă constructorul nu mai este prezent la sfârșitul primei părți a turei (de exemplu, prin completarea orașului/drumului, prin eliminarea cauzată de dragon sau prin eliminarea cauzată de un festival). (3/2015; actualizat 12/2018)
  8. Icon Open Book.png Notă importantă: „Tura dublă” este de fapt o singură tură cu două părți. Ambele părți ale turei duble sunt identice, dar acțiunile care se întâmplă doar o dată pe tură (precum punctul/punctele bonus ale zânei și răscumpărarea de prizonieri) încă se întâmplă doar o dată pe tură. Vedeți secțiunea #Tura dublă pentru mai multe detalii când se interacționează cu alte (mini)extensii. (modificat 6/2013)
  9. Icon World Black.png Aici s-a folosit o traducere bazată pe formularea germană, care pare mai clară. Formularea folosită de ZMG poate fi derutantă:
    • Regulile extensiei 2: „În timpul unei ture duble, poți face următoarele în fiecare tură: 1. atașa un cartonaș de teren, 2. plasa un meeple și 3. evalua un teritoriu.”
    • Regulile din Big Box 6: „În timpul unei ture duble, poți: 1. atașa un cartonaș de teren, 2. plasa un meeple și 3. evalua un teritoriu.”
  10. Icon Double Arrow Black.png Această propoziție a fost inclusă în regulile Big Box 6. Totuși, ZMG a simplificat-o după cum urmează, pierzându-i înțelesul original: „Dacă porcul tău este eliminat de pe câmp, retrage-l în rezerva ta.”
  11. Icon World Black.png Acest exemplu a fost adăugat în regulile Big Box 6.
  12. Icon World Black.png Reține că o căsuță nu este o gospodărie țărănească.