Dárky

From Wikicarpedia
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page The Gifts and the translation is 100% complete.
Other languages:


Propagační obrázek rozšíření Dárky

Úvod

Symbol rozšíření

Pravidla pro rozšíření dárky v třetí edici (C3) byly přeloženy vydavatelstvím Mindok do češtiny v roce 2021. Na této stránce je uveden jejich přepis s korekcemi podle této stránky.

Více informací o samotném rozšíření naleznete v Carcapedii Carcassonne CZ fóra (pro zobrazení obsahu se prosím zaregistrujte).

V tomto minirozšíření k 20. výročí hry Carcassonne můžete získat odměny za pomoc protihráčům.

Herní materiál

  • 25 karet „dárků“
Po pěti kusech: koncil, vyklizení cesty, změna postoje, vyplacení, výběr ze dvou
Vlevo je zadní strana a vpravo přední strana s pěti tipy karet.

Poznámka: Rozšíření neobsahuje tištěná pravidla. Můžete si je stáhnout z oficiálních stránek Mindoku:

https://mindok.cz/hra/carcassonne-jubilejni-edice-20-let

Toto rozšíření bylo vyvinuto pro základní hru Carcassonne, jejíž pravidla zůstávají beze změny. Dárky můžete hrát zároveň s jinými rozšířeními, pro jejich různé kombinace ovšem nenajdete žádná oficiální upřesnění pravidel.

Pravidla

Příprava hry  

Zamíchejte 25 karet dárků a položte je v balíčku lícem dolů na stůl.

Pravidla hry  

Toto rozšíření mění pouze průběh kroku 1. Přiložení kartičky.
Kroky 2. Umístění družiníka a 3. Započítání bodů zůstávají beze změny.

1. Přiložení kartičky

Obdržení dárku

Pokud přiložíte kartičku tak, že rozšíří cestu nebo město protihráče, obdržíte za to dárek.

To znamená, že:

  • Vámi právě rozšířené cesty a města musejí patřit někomu jinému než vám (po přiložení kartičky – platí pravidla převahy). [1]
  • Pokud přiložená kartička rozšíří více cest nebo měst, stále obdržíte pouze 1 dárek.

Doberte si vrchní kartu z balíčku dárků, prohlédněte si ji (neukazujte ji protihráčům) a položte před sebe lícem dolů.

Vzácný případ: Pokud byly všechny karty dárků rozdány a v balíčku nezbývají žádné, zamíchejte odkládací hromádku a utvořte z ní nový balíček. V mimořádném případě, kdy všechny karty dárků leží „neotevřené“ před hráči, neobdržíte žádný dárek.

Příklad 1: Červený přiloží kartičku, rozšíří cestu modrého a obdrží za to dárek. Za rozšíření města žádný dárek nezíská, protože v něm nemá zelený soupeř převahu – a i kdyby měl, lze získat jen 1 kartu dárku za tah.
Otevření dárku

Po otočení kartičky z hromádky, ale před jejím přiložením, můžete otevřít přesně 1 dárek. [2] [3]

Otočte lícem vzhůru jednu ze svých karet dárků, proveďte její akci a poté ji odložte lícem vzhůru na odkládací hromádku.

Ve hře je 5 různých dárků:

Gifts C2 Card 01.png

Koncil

Umístěte družiníka ze své zásoby na libovolný neuzavřený klášter (je-li to možné).

Ve vybraném klášteře se již může nacházet jeden či více družiníků – vaše nebo protihráčů.

Klášter také může být prázdný.

Příklad 2: Červený otevře dárek „Koncil“ a umístí svého družiníka na klášter 1, který je již obsazený modrým, zeleným a dalším červeným družiníkem.
Poté červený přiloží kartičku 2 a uzavře klášter. červený získá 9 bodů, modrý a zelený nezískají žádné body.
Kdyby na klášteře stálo po jedné figurce modrého, zeleného i červeného (tj. nikdo by neměl převahu), získají po 9 bodech všichni zúčastnění hráči.

Gifts C2 Card 02.png

Vyklizení cesty

Ihned započítejte body za jednu libovolnou neuzavřenou cestu – všem zúčastněným hráčům, jako by byla právě uzavřena. [4]

Nemusí to být cesta s vašim družiníkem.

Jakmile jsou za cestu započítány body, vraťte z ní všechny figurky do zásoby příslušných hráčů. [5] [6]

Příklad 3: Červený si započítá 4 body za cestu a vezme si družiníka zpátky do zásoby 1. Poté přiložením kartičky 2 rozšíří cestu a znovu na ni umístí družiníka 3.

Gifts C2 Card 03.png

Vyplacení

Vezměte svého družiníka z libovolného území (město, cesta, klášter nebo louka), vraťte ho do své zásoby a započítejte si za jeho stažení body.

Získáte 2 body za každého družiníka, který stál (nebo ležel) na tomto území, včetně právě odebraného družiníka. V tuto chvíli však nezískáváte body za území jako takové (dle obvyklých pravidel hodnocení).

Příklad 4: Červený si vrátí do zásoby družiníka z města a získá 6 bodů.

Gifts C2 Card 04.png

Změna postoje

Změňte pozici jednoho svého družiníka na kartičce.

Pokud družiník stojí na cestě, v klášteře nebo ve městě, položte ho na louku na stejné kartičce. Pokud družiník leží na louce, postavte ho na cestu, města nebo klášter na stejné kartičce.

Družiníka můžete položit nebo postavit na již obsazené části krajiny.

Můžete pouze položit stojícího družiníka, nebo postavit ležícího družiníka. Pouhé přesunutí družiníka na jinou část krajiny není povoleno. Není povoleno ani přesunout družiníka na jinou kartičku (ať už při tom pozici změní či ne). [7]

Příklad 5: Červený změní pozici svého družiníka a položí ho na louku u téhož města, která je již obsazená zeleným.

Gifts C2 Card 05.png

Výběr ze 2

Navíc k právě otočené kartičce otočte ještě jednu navíc. [8] [9]

Vyberte si jednu z nich a přiložte ji dle obvyklých pravidel. Druhou kartičku poté zamíchejte lícem dolů do jedné z dobíracích hromádek.

2. Umístění družiníka

Po přiložení kartičky můžete běžným způsobem umístit družiníka.

Poznámka: Rozšíření nemá vliv na tento úkon.

3. Započítání bodů

Pokud dokončíte jedno nebo více území (např. klášter, cestu atd.), získáte body podle obvyklých pravidel.

Poznámka: Rozšíření nemá vliv na tento úkon.

Závěrečné vyhodnocení

Za každý neotevřený dárek, který na konci hry stále leží před vámi, získáte po 2 bodech.

Kombinace s dalšími rozšířeními  

>> Koncil

  • Rozšíření 3 - Princezna a drak:
    • Icon World Black.png Při umístění mnicha do kláštera kde stojí víla, není víla automaticky přiřazena k družiníkovi, ani v případě kdyby byla sama.
  • Rolnická vzpoura:
    • Icon World Black.png Družiníka umístěného pomocí této karty můžete, po zaplacení 4 bodů, ochránit.




>> Vyklizení cesty

  • Všeobecné pravidlo:
    • Icon World Black.png Touto kartou lze vyhodnotit jakoukoli nedokončenou cestu a nechat ji neobsazenou. Cesta je hodnocena jako na konci hry. S tím je třeba počítat, pokud hrajete s dalšími rozšířeními které mají na cestu vliv.




>> Vyplacení

  • Všeobecné pravidlo:
    • Icon World Black.png Tuto kartu lze použít pouze na území, které je možné dokončit či vyhodnotit:
    • Icon World Black.png Tuto kartu nelze použít na části krajiny, které není možné dokončit či vyhodnotit:




>> Změna postoje

  • Všeobecné pravidlo:
    • Icon World Black.png Tuto kartu lze použít na družiníky kteří jsou umístění na konkrétní kartičce s vyobrazeným územím, které je možné dokončit či vyhodnotit:
      • Cesta
      • Město
      • Náboženská stavba (viz výše v části Koncil)
      • Louka
      • Německý hrad (Německé hrady)
      • Německá katedrála (Německé katedrály)
      • Chaloupka baby Jagy (Ruské pohádky).
      • Cvičiště artistů (rozšíření 10 - Cirkus):
        • Akrobata můžete proměnit v sedláka bez ohledu na to, zda je pyramida dokončená nebo nedokončená.
        • Sedláka můžete proměnit v akrobata, ale pouze v případě že pyramida není dokončena.
    • Icon World Black.png Tuto kartu nelze použít na části krajiny, která se nenacházejí na dané kartičce nebo které nelze dokončit či vyhodnotit:
  • Rozšíření 2 - Kupci a stavitelé:
    • Icon World Black.png Pokud je z území se stavitelem přesunut na louku jeho poslední podpůrný družiník, vrátí se stavitel svému hráči zpět do zásoby.
    • Icon World Black.png Pokud je z louky s prasátkem přesunut na jiné území jeho poslední podpůrný družiník, vrátí se prasátko svému hráči zpět do zásoby.
    • Icon World Black.png Pokud tuto kartu použijete k umístění sedláka na louku, můžete poté v kroku 2. Umístění družiníka na tuto louku umístit své prasátko.
  • Rozšíření 3 - Princezna a drak:
    • Icon World Black.png Po přesunutí družiníka na území kde stojí víla, nedojde automaticky k přiřazení víly k družiníkovi, ani v případě kdyby byla sama.
  • Rozšíření 5 - Opatství a starosta:
    • Icon World Black.png Pokud tuto kartu použijete k umístění sedláka na louku se statkem, bude sedlák v kroku 3. Započítání bodů vyhodnocen.
  • Rolnická vzpoura:
    • Icon World Black.png Družiníka umístěného pomocí této karty můžete, po zaplacení 4 bodů, ochránit.




>> Výběr ze 2

  • Rozšíření 5 - Opatství a starosta:
    • Icon World Black.png Tato karta nebude mít význam, pokud se rozhodnete umístit opatství.
  • Půlky:
    • Icon World Black.png Tato karta nebude mít žádný účinek, pokud se rozhodnete umístit kartičku půlku ze své zásoby.
  • Německé hrady:
    • Icon World Black.png Tato karta nebude platit, pokud se rozhodnete umístit hrad ze své zásoby.
  • Věštkyně:
    • Icon World Black.png Pokud se rozhodnete použít věštkyni, nebude mít tato karta žádný účinek.
    • Icon House Black.png Pokud se rozhodnete použít věštkyni, může vám tato karta přidat na výběr další kartičku.

Seznam karet

Celkem karet: 25

Gifts C2 Card 01.png 5x
Gifts C2 Card 02.png 5x
Gifts C2 Card 03.png 5x
Gifts C2 Card 04.png 5x
Gifts C2 Card 05.png 5x

Poznámky pod čarou

Vysvětlení ikonek najdete na této stránce.

  1. Icon World Black.png Po přiložení kartičky (na konci kroku 1. Přiložení kartičky) musíte zahrnout také pravidlo poučení převahy. Poté můžou nastat situace, že cestu nebo město pouze rozšíříte, nebo dříve rozdělená území spojíte. Původní obsazení území, může tak být tímto okamžikem změněno.
    Dárek si můžete vzít v případě, že:
    • Rozšíříte území, kde nemáte družiníka. Po přiložení kartičky se v něm však ocitne družiník jiného hráče.
    • Rozšíříte území, které můžete nebo nemusíte vlastnit s ostatními hráči, ale po přiložení kartičky nemáte na území převahu družiníků.
    Dárek si nesmíte vzít v případě, že:
    • Rozšíříte území, kde nemáte družiníka. Po přiložení kartičky ovšem získáte (nebo máte rovnocennou) početní převahu.
    • Rozšíříte území, které můžete nebo nemusíte vlastnit s jinými hráči, ale po přiložení kartičky získáte (nebo máte rovnocennou) početní převahu.
    Uvědomte si že pravidla nepočítají s tím zda je přiložená kartička pro vaše soupeře výhodná: Za rozšíření území můžete získat dar, můžete tím ale také vytvořit situaci, kdy území nebude možné dokončit nebo bude pro vás v dalších tazích snazší získat početní převahu. A konečně není také důležité zda rozšířené území dokončíte.
  2. Icon World Black.png Tento úkon je volitelný. Dárek můžete použít kdykoli vás zajímá jeho výsledek.
    Pokud použijete dárek, který v daném bodě hry nemá žádný účinek. Bude karta jen odložen na odhazovací hromádku.
  3. Icon World Black.png Pokud si vytáhnete kartičku kterou nelze přiložit, odložíte ji stranou a budete tahat dokud nebude kartička platná. V tomto okamžiku můžete před přiložením kartičky použít dárek. Pokud je v důsledku toho, poslední kartička hry neumístitelná, nemůžete již žádný dárek použít.

     Icon Open Book.png Otázka: Co se stane pokud si vytáhneme kartičku kterou nelze přiložit a mi chceme použít dárek?

    Odpověď: Dárek můžete použít pouze tehdy, když si vylosujete kartičku kterou lze přiložit. (4/2022)

  4. Icon World Black.png Cesta se hodnotí jako nedokončená cesta na konci hry a také podle početní převahy.
  5. Icon World Black.png Pokud na cestu použijete dárek „Vyklizení cesty“, cesta se vyhodnotí a všechny figurky které se na ni nacházejí se vrátí zpět do zásoby jejich hráčům. Protože po přiložení kartičky je cesta neobsazená, můžete na ni během svého tahu (pokud je to možné) znovu umístit družiníka.

     Icon Open Book.png Otázka: Jaké družiníky můžeme odstranit, pokud je na cestu použita karta „Vyklizení cesty“?

    Odpověď: Stejně jako při jiných hodnoceních jsou po započítání bodů vráceni všichni družiníci svým hráčům, i ti kteří jsou v menšině, nebo ti, kteří byly během hodnocení rovnocenní. Poté můžete na tuto neobsazenou cestu opět umístit družiníka, (např. přiložením kartičky k této cestě). (12/2021)

  6. Icon Double Arrow Black.png V angličtině je tato věta oproti návodu přeformulována. Nová věta lépe odpovídá poskytnutým upřesněním. Původní znění bylo zavádějící a předpokládalo, že hráč na tahu musí odstranit pouze jednoho družiníka (pokud se na vybrané cestě nějaký nachází):
    „After the road has been scored, the player's meeple is put back into their supply.“
  7. Icon World Black.png Jinými slovy: můžete přesunout družiníka na jiné území, pouze pokud je splněna podmínka změny polohy. Přesunutí družiníka na jiné území bez změny polohy není povoleno. Toto znění vychází z pravidel základní hry.
    Obecně řečeno, změna postoje znamená, že družiník umístěný na nějakém části krajiny se stane sedlákem (na stejné kartičce), nebo že se sedlák přesune na část krajiny (na stejné kartičce).
  8. Icon World Black.png Pokud vám nezbývají žádné kartičky, abyste si mohli vytáhnout druhou kartičku, nemá tento dárek žádný účinek a zahrajete pouze kartičku, kterou máte již vytaženou, jako obvykle.
  9. Icon World Black.png Pokud chcete použít kartu „výběr ze dvou“ a taženou kartičku nelze přiložit, odložíte ji stranou a táhnete novou, dokud nemáte dvě platné kartičky. Následně jednu z nich zahrajete a druhou odhodíte. Pokud již k dobrání nezbývají žádné další kartičky, nemá tato karta žádný účinek a zahrajete kartičku, kterou máte již vytaženou, jako obvykle.

     Icon Open Book.png Otázka: Jestliže použijeme kartu „výběr ze dvou“ a vytáhneme si kartičku kterou nelze přiložit, jak máme dál postupovat?

    Odpověď: Kartičku, kterou nelze přiložit, v podstatě „ignorujete“, dokud nemáte dvě platné. (4/2022)