Jumi-juma (prima ediție)

From Wikicarpedia
Revision as of 21:08, 25 March 2024 by NGC 54 (talk | contribs)
Jump to navigation Jump to search
Other languages:
Halflings C1 Spielbox Tile 09.jpg Citești regulile pentru acest design al cartonașelor. Halflings C1 Cundco Tile 07.jpg
Halfling 1 C2 Tile 09.pngCitește următoarele reguli dacă cartonașele tale arată astfel.
Jumi-juma Jumi-juma
Halfling 2 C2 Tile 07.png
Dacă cartonașele tale au un design diferit, atunci alege un joc din Spin-off-uri.Rule selection by design Spin-offs.png


Avertismentul autorilor WikiCarpediei

Exclamation2.png

Designerii extensiei Jumi-juma și-au asumat un risc schimbând forma cartonașului, care se abate complet de la conceptul jocului de bază. Nu suntem în măsură să judecăm dacă acest experiment a fost sau nu un succes, însă ne simțim obligați să facem câteva afirmații.

Prin toată WikiCarpedia urmăm faptele și clarificările oficiale, dar este aproape imposibil în cazul extensiei Jumi-juma, căci aceasta este nesprijinită de către publicator, HiG. Din cauza naturii sale unice, este greu chiar și să se elaboreze un set comprehensiv de reguli care furnizează răspunsuri la toate problemele deschise care se pot ivi atunci când se interacționează cu alte extensii.

În fine, te rugăm să înțelegi dinainte că, în timp ce joci cu Jumi-juma, poți da de situații care nu sunt abordate aici, nu pentru că nu suntem conștienți de acele situații, dar pentru că nu am fost în stare să găsim răspunsuri în cadrul clarificărilor oficiale. În asemenea cazuri, simtă-te îndreptățit să faci reguli ale casei și să te distrezi!

Informații generale și comentarii

Planșa pretăiată a extensiei Jumi-juma I
Planșa pretăiată a extensiei Jumi-juma II
Simbolul extensiei Jumi-juma I
Simbolul extensiei Jumi-juma II

Extensiile Jumi-juma au fost lansate original în Spielbox și de Hans im Glück în 2014

Miniextensia Jumi-juma (sau „Jumătate și jumătate”) este disponibilă în două versiuni. O versiune este disponibilă în numărul 5/2014 al revistei Spielbox (www.spielboxshop.de), iar aceste cartonașe sunt marcate cu simbolul pentagon. A doua versiune a fost disponibilă la magazinul online al Hans im Glück (www.cundco.de), iar aceste cartonașe sunt marcate cu simbolul supusului cu „C”. Prin urmare, este posibil ca în exemplele care urmează să fie afișate cartonașe care nu fac parte din setul „Jumătate” pe care poate îl deții.

O relansare ulterioară a acestei extensii a fost acompaniată de o revizie majoră a clarificărilor furnizate în această pagină. În ultimele reguli, grila cartonașelor are prioritate peste cartonașele individuale pentru diferite interacțiuni. Poți consulta cele mai recente reguli aici.

Conținut

  • 12 cartonașe de teren noi triunghiulare „de jumătate de mărime” (Spielbox: Jumi-juma I)
  • 12 cartonașe de teren noi triunghiulare „de jumătate de mărime” (Cundco: Jumi-juma II)

Reguli

Pregătire

Această miniextensie este jucabilă cu până la 6 jucători. Cu exemplare adiționale, ar putea juca mai mult de 6. Pentru prima partidă cu această miniextensie, sugerăm să amesteci toate cartonașele triunghiulare cu fața în jos și să dai câte 2 fiecărui jucător. Jucătorii se uită la cartonașele lor și le înapoiază cu fața în jos pe masă în fața lor. Odată ce jucătorii sunt mai familiari cu noile cartonașe, s-ar putea să dorească să urmeze următoarea varianta: La începutul jocului toate cartonașele triunghiulare sunt plasate cu fața în sus pe masă. Este determinat un jucător care începe. Începând cu jucătorul care va fi ultimul în ordinea turei și mișcându-se în ordinea acelor de ceasornic, fiecare ia câte un singur cartonaș și îl plasează cu fața în jos în fața sa. Toți jucătorii iau un al doilea cartonaș în același fel. Astfel, fiecare jucător a ales 2 cartonașe pe care să le folosească în timpul jocului.[1][2][3]

Cu excepția noilor reguli utilizate cu această miniextensie, toate regulile de bază ale jocului Carcassonne rămân neschimbate.

Atașează un cartonaș

În tura unui jucător, acesta are posibilitatea de a își juca unul dintre cele 2 cartonașe triunghiulare ale sale în loc de a trage un cartonaș normal. Cartonașele triunghiulare sunt plasate potrivit regulilor obișnuite; trebuie să fie plasate astfel încât una dintre laturile mai scurte ale cartonașului să atingă un cartonaș plasat anterior (nu doar colț-la-colț) sau latura mai lungă să atingă latura mai lungă a altui cartonaș triunghiular.


Exemplu: Un cartonaș triunghiular poate fi plasat așa cum este arătat aici
Exemplu: Aceste cartonașe triunghiulare pot fi plasate și așa cum este arătat aici

În plus, orice segmente de oraș, drum și fermă trebuie să continue segmentele deja în joc. Notă: Latura mai lungă a unui cartonaș triunghiular nu poate fi niciodată plasată contra laturii unui cartonaș normal.


Acest drum continuă de-a lungul a două cartonașe triunghiulare
Un cartonaș triunghiular nu poate fi plasat așa cum este arătat aici

Cartonașe cu concepte din extensii: Unele dintre cartonașele din versiunea CundCo conțin concepte din extensiile Oi și dealuri și Cercuri în lan.[4][5] Dacă nu joci cu acele extensii laolaltă cu Jumi-juma, poți trece cu vederea acele concepte.

Cartonașe triunghiulare cu un cerc în lan, o oaie și o vie
 
Cartonaș triunghiular ce prezintă un deal

Dealuri: Dacă un jucător plasează un cartonaș triunghiular care conține un teritoriu deal, iar voi jucați cu extensia Oi și dealuri, jucătorul trage imediat un al doilea cartonaș (normal), în concordanță cu regulile extensiei Oi și dealuri, și îl plasează cu fața în jos sub cartonașul triunghiular. Cealaltă „jumătate” a cartonașului cu fața în jos poate fi acoperită cu alt cartonaș triunghiular într-un moment ulterior. Ambele cartonașe triunghiulare ar fi apoi considerate parte din același deal.

Evaluare

NOTE IMPORTANTE

  • Notă 1 - Schimbări la reguli: După regulile originale din 2014, regulile de evaluare pentru această extensie au fost schimbate în 10/2015.
    • Regulile originale: un cartonaș triunghiular punctează ca un cartonaș normal de teren. Dacă există 2 cartonașe triunghiulare în același spațiu „pătrat”, acestea se socotesc tot ca 1 cartonaș (împreună) atunci când se evaluează un teritoriu: drum, oraș sau mănăstire.
    • Regulile noi: un cartonaș triunghiular punctează ca un cartonaș normal de teren. Dacă există 2 cartonașe triunghiulare în același spațiu „pătrat”, acestea se vor socoti ca 1 cartonaș fiecare atunci când se evaluează un teritoriu: drum, oraș sau mănăstire.
Regulile de evaluare de mai departe reflectă cele noi.
  • Nota 2 - Reguli neclare de bază: Din cauza lipsei de claritate în regulile originale și în clarificările oficiale ulterioare de până acum, golurile triunghiulare reprezintă o sursă de controversă care afectează:
    • Teritorii finalizate: Nu este clar în unele cazuri dacă un teritoriu care conține goluri triunghiulare este considerat sau nu finalizat și prin urmare dacă poate sau nu să fie evaluat: Regulile originale de evaluare (și clarificările ulterioare) au acoperit numai mănăstirile, dar nu au fost furnizate detalii pentru orașe, drumuri sau ferme, pentru care numeroase întrebări nu au încă un răspuns oficial.[6][7]
    • Interacțiune nedefinită cu alte extensii: Discontinuitățile de peisaj care provin de la goluri triunghiulare afectează mecanica și/sau evaluarea mai multor alte extensii. Numai clarificări parțiale de reguli, dacă este cazul, au fost furnizate pentru a atenua unele dintre problemele detectate.
Nu vor mai fi furnizate clarificări de către HiG. Pe baza regulilor și frânturilor de clarificări existente, jucătorii încearcă să extrapoleze niște reguli ale casei pentru a aborda orice problemă de care se poate să dea, dar nu se poate ajunge la niciun consens.

Evaluarea unui teritoriu[8]

Mănăstiri: Atunci când se joacă cu Jumi-juma, o mănăstire este considerată a fi finalizată chiar dacă unul sau mai multe dintre cartonașele sale înconjurătoare este un cartonaș triunghiular. În acest caz, un cartonaș triunghiular punctează ca 1 cartonaș normal de teren (câte 1 punct pentru fiecare cartonaș care înconjoară mănăstirea). Dacă există 2 cartonașe triunghiulare în același „spațiu” pătrat, fiecare cartonaș se va socoti drept 1 punct atunci când se evaluează o mănăstire.[9][10]

Evaluarea finală

Jocul se sfârșește imediat la sfârșitul turei în care a fost plasat ultimul cartonaș normal de teren. Dacă vreun jucător are vreun cartonaș triunghiular nejucat în fața sa, acesta nu mai poate să îl joace. Apoi are loc evaluarea finală.[11]

Exemplu de evaluare finală: Jucătorul ALBASTRU încasează 7 puncte pentru mănăstirea lui. Jucătorul ROȘU încasează 6 puncte pentru mănăstirea lui.

Alte extensii

>> Considerații generale

  • Când un cartonaș triunghiular se atinge de un gol triunghiular, cartonașul triunghiular se socotește drept un singur cartonaș. Când două cartonașe triunghiulare sunt plasate latură-cu-latură, au fiecare valoarea unui singur cartonaș. Acest lucru este relevant când se ia în considerare evaluarea mănăstirilor, evaluarea orașelor, evaluarea drumurilor, protecția oferită de zână, mutarea dragonului, plasarea jetoanelor de ciumă, plasarea cu aparatele de zbor etc. (10/2014; actualizat 10/2015; actualizat 04/2020)
  • În prezent, HiG nu sprijină extensia Jumi-juma și nu vor fi furnizate clarificări ulterioare. Combinarea extensiei Jumi-juma cu alte extensii se va întâmpla atunci „pe riscul propriu al jucătorilor”. În astfel de cazuri, vor trebui convenite și aplicate reguli ale casei.


>> Prințesa și dragonul - Protecția zânei

  • Nu există nicio clarificare oficială cu privire la cum se comportă zâna când este plasată pe un cartonaș triunghiular dincolo de considerațiile generale de mai sus. Ca un rezultat, se poate considera că zâna protejează doar cartonașul triunghiular pe care se află, din moment ce este un singur cartonaș.


>> Prințesa și dragonul - Mutarea dragonului

  • Nu există nicio clarificare oficială privitoare la cum se mută dragonul pe cartonașe triunghiulare dincolo de considerațiile generale de mai sus.
  • Note:
    • Clarificare de regulă: Când se mută dragonul, cartonașele triunghiulare sunt considerate cartonașe individuale.
    • Întrebare deschisă: Se poate presupune că dragonul se poate muta peste un gol triunghiulară? Clarificări pentru alte extensii precum Ciuma (vezi mai sus) pot duce la o concluzie pozitivă dar nu există nicio confirmare oficială.
Exemplu: Dragonul se mută considerând cartonașele triunghiulare ca independente (ca în pașii 2, 3 și 5) și trece peste oricare gol triunghiular din drumul său (ca în pasul 5). Trecerea peste golurile triunghiulare nu este confirmată oficial într-un mod explicit.


>> Turnul - Aria turnului

  • Nu există nicio clarificare oficială privitoare la cum este calculată area turnului când este implicată extensia Jumi-juma dincolo de considerațiile generale de mai sus.
  • Note:
    • Clarificare de regulă: Când se calculează cartonașele afectate de area unui turn, cartonașele triunghiulare sunt numărate ca cartonașe individuale.
    • Întrebare deschisă: Se poate presupune că golurile triunghiulare, dacă este prezentă una, sunt ignorate în calcularea ariei turnului? Clarificări pentru alte extensii precum Mănăstiri din Germania / Olanda și Belgia (vezi mai jos) pot duce la o concluzie pozitivă dar nu există nicio confirmare oficială.
Exemplu: Imaginea arată cartonașele afectate de turn folosind diferite nuanțe de verde pentru a identifica cartonașele incluse în aria 1 și aria 2. Întinderea ariei ia în considerare cartonașele triunghiulare independent și trece pe oricare gol triunghiular din drum. Trecerea peste golurile triunghiulare nu este confirmată oficial într-un mod explicit.


>> Abația și primarul - Partea 1: Plasarea și evaluarea abației

  • O abație poate fi plasată dacă un cartonaș triunghiular este una dintre margini, chiar dacă se află un cartonaș triunghiular la una dintre margini. Vezi imaginile de clarificare de mai jos. (3/2015)


Exemplul 1: Abația poate fi plasată aici, învecinându-se cu o latură a cartonașului triunghiular
Exemplul 2: Abația poate fi plasată și aici, chiar dacă se învecinează cu golul lăsat de cartonașul triunghiular
Notă asupra Exemplului 2: plasarea abației este permisă din moment ce cartonașul triunghiular ocupă „locul” unui cartonaș de teren normal, iar golul existent, marcată ca o zonă dungată, nu este luată în considerare
  • Nu există nicio confirmare explicită oficială privitoare la modul în care sunt evaluate abațiile când interacționează cu extensia Jumi-juma dincolo de regulile pentru mănăstiri.
  • Note:
    • Regulă a casei: Evaluarea unei abații urmează regulile oficiale definite pentru mănăstiri.


>> Abația și primarul - Partea 2: Plasarea moșiei

  • O moșie poate fi plasată atât timp cât 4 cartonașe se ating la intersecție, chiar dacă printre acestea se numără unul sau mai multe cartonașe triunghiulare. (10/2015)
Exemple cu cartonașe pătrate și triunghiulare:
  • A: Moșia poate fi plasată în aceste cazuri
  • B: Moșia nu poate fi plasată în acest caz/li>
  • Adițional, regulile de plasarea a moșiei au fost actualizate după cum urmează: Terenul de bază al moșiei trebuie să fie stabil, deci nu se poate clătina. Asta înseamnă că sub moșie:
    • toate cartonașele trebuie să se atingă în mijloc unul pe fiecare;
    • niciun sfert nu este gol în mijloc; și
    • toate cartonașele au câmp în mijloc pentru plasarea moșiei.
Vezi următoarele exemple care implică cartonașe triunghiulare și cartonașe de mărime dublă (vezi Castele din Germania și Piețele din Leipzig). (04/2016)


Exemple cu cartonașe triunghiulare și de mărime dublă (latura sa lungă):
  • A: Moșia poate fi plasată în aceste cazuri
  • B: Moșia nu poate fi plasată în aceste cazuri
Exemple cu cartonașe triunghiulare și de mărime dublă (latura sa scurtă):
  • A: Moșia poate fi plasată în aceste cazuri
  • B: Moșia nu poate fi plasată în aceste cazuri
  • Notă: Actualizarea regulilor din 10/2015 înlocuiește, în anumite cazuri, intersecția originală de 4 cartonașe necesare pentru plasarea moșiei definită original pentru cartonașe pătrate. Acest lucru se întâmplă în favoarea oferirii de stabilitate moșiei când sunt luate în considerate cartonașe cu altă geometrie, așa cum se poate vedea în exemplele care implică cartonașe de mărime dublă și/sau cartonașe triunghiulare.


>> Abația și primarul - Partea 3: Evaluarea moșiei

  • Nu există reguli oficiale privitoare la modul în care interacționează moșiile cu discontinuitățile care pot fi generate de extensia Jumi-juma.
  • Note:
    • Întrebare deschisă: Pot golurile triunghiulare să fie considerate drept goluri în peisajul câmpului? Dacă da, anumite configurații ale cartonașelor pot duce la crearea de câmpuri separate care converg la o intersecție, unele dintre ele eligibile pentru plasarea unei moșii. Nu există nicio regulă sau clarificare oficială care să stabilească cum afectează golurile triunghiulare câmpurile.
    • Întrebare deschisă: Când este plasată pe o intersecție de convergență de câmp, moșia conectează aceste câmpuri formând un singur câmp? Nu există nicio regulă sau clarificare oficială pentru acest punct, dar regulile oficiale pentru plasarea moșiei au fost concepute pentru a se asigura că este plasată întotdeauna pe un singur câmp.
    • Regulă a casei 1: Golurile triunghiulare pot fi considerate drept limite ale peisajului (la fel ca golurile pătrate), așa că mai multe câmpuri pot converge la o intersecție de cartonașe și să fie deconectate.
    • Regulă a casei 2: Moșia, când este plasată (legal) la un punct unde se unesc mai multe câmpuri, acestea trebuie să fie considerate unite într-un singur câmp. Acest lucru pare rezonabil din moment ce plasarea de cartonașe triunghiulare adiționale care umplu golul nu ar altera situația anterioară, ci ar rezolva materializarea continuitatea presupusă a peisajului. Adițional, toate regulile de evaluare a moșiei s-ar aplica ca în mod obișnuit.


>> Eretici și lăcașuri de cult - Evaluarea lăcașului de cult

  • Nu există nicio confirmare explicită oficială privitoare la modul în care sunt evaluate lăcașurile de cult când interacționează cu extensia Jumi-juma dincolo de regulile pentru mănăstiri.
  • Note:
    • Regulă a casei: Evaluarea unui lăcaș de cult urmează regulile oficiale definite pentru mănăstiri.


>> Poduri, cetăți și bazaruri - Plasarea podului

  • Nu există nicio clarificare oficială privitoare la modul în care pot interacționa podurile cu extensia Jumi-juma.
  • Note:
    • Întrebare deschisă: Poate un pod să fie plasat pe un spațiu pătrat ocupat doar de unul sau două cartonașe triunghiulare?
    • Regulă a casei: O regulă a casei ar putea permite plasarea unui pod doar dacă stă pe o bază de teren stabilă urmând clarificările pentru moșia din Abația și primarul (vezi mai sus). Acest lucru ar însemna că podurile ar putea fi plasate pe un spațiu pătrat ocupat de un cartonaș pătrat sau două cartonașe triunghiulare, dar nu dacă este ocupat doar de un singur cartonaș triunghiular.


>> Aparate de zbor - Distanța și plasarea zburătorului

  • Nu există nicio clarificare oficială privitoare la modul în care distanța zborului și cazurile de aterizare sunt tratate când este implicată extensia Jumi-juma dincolo de considerațiile generale de mai sus.
  • Note:
    • Clarificare de regulă: Când se calculează distanța zborului, cartonașele triunghiulare sunt numărate ca cartonașe individuale.
    • Întrebare deschisă: Se poate presupune că cartonașele triunghiulare, dacă există, sunt ignorate și doar cartonașele triunghiulare sunt luate în considerare când? Clarificări pentru alte extensii precum Mănăstiri din Germania / Olanda și Belgia (vezi mai jos) pot duce la o concluzie pozitivă, dar nu există nicio confirmare oficială. Vezi exemplele de mai jos care urmează această presupunere.


Exemplul 1: Această imagine arată cum sunt luate în considerare cartonașele pătrate și golurile pătrate când se calculează distanța zborului pentru o traiectorie orizontală. Acest exemplu urmează regulile oficiale.
Exemplul 2: Această imagine arată cum sunt luate în considerare cartonașele triunghiulare (ignorând golurile triunghiulare) când se calculează distanța zborului pentru o traiectorie orizontală. Trecerea peste goluri triunghiulare nu este confirmată oficial într-un mod explicit.
Exemplul 3: Această imagine arată cum sunt luate în considerare cartonașele triunghiulare când se calculează distanța zborului pentru o traiectorie orizontală.
Exemplul 4: Această imagine arată cum sunt luate în considerare cartonașele triunghiulare (ignorând golurile triunghiulare) când se calculează distanța zborului pentru o traiectorie diagonală. Aceeași distanță a zborului ar rezulta indiferent de direcția cartonașului triunghiular cu distanța 1. Trecerea peste goluri triunghiulare nu este confirmată oficial într-un mod explicit.
  • Întrebare deschisă: Cum se procedează dacă supusul care a zburat, urmând o traiectorie diagonală, trebuie să aterizeze pe un spațiu pătrat ocupat de două cartonașe triunghiulare al căror latură lungă este aliniată cu o astfel de traiectorie? Nu există nicio clarificare oficială cu privire la acest aspect. O regulă a casei poate dicta că jucătorul poate alege un teritoriu de pe oricare dintre aceste două cartonașe.
Exemplul 5: Această imagine arată cum sunt luate în considerare cartonașele triunghiulare când se calculează distanța de zbor pentru o traiectorie diagonală. Acest caz particular, datorită direcților cartonașelor triunghiulare, are două cartonașe posibile cu distanța 1. O regulă a casei ar putea determina că dacă un supus care zboară (care utilizează un aparat de zbor) ar trebui să aterizeze la o astfel de distanță, acesta ar putea alege ca cartonaș de aterizare pe oricare dintre aceste cartonașe.
  • Regulă a casei: O regulă a casei ar putea defini că distanța de zbor este calculată luând în considerare cartonașele pătrate, golurile pătrate și cartonașele triunghiulare. Dacă locul de aterizare conține două cartonașe triunghiulare cu aceeași distanță, jucătorul în cauză va alege oricare dintre acestea la alegerea sa.


>> Ciuma - Răspândirea ciumei

  • Un singur gol triunghiular nu împiedică ciuma să se răspândească în acea direcție. (10/2015)
Exemplu: Această imagine arată în verde o zonă contiguă de epidemie. Golurile triunghiulare nu împiedică continuitatea sa, conform clarificării regulilor


>> Mănăstiri din Germania/Olanda și Belgia - Evaluarea abatelui

  • Un cartonaș triunghiular înlocuiește un cartonaș de teren normal. Prin urmare, un singur gol triunghiular în hartă nu oprește rândul sau coloana pentru evaluarea abatelui dintr-o mănăstire germană sau olandeză/belgiană. Doar golul unui cartonaș de teren obișnuit complet întrerupe rândul sau coloana. (3/2015)
  • Imaginea următoare arată cum cartonașele triunghiulare sunt luate în considerare individual când se evaluează un abate plasat pe o mănăstire germană. Se poate observa că golurile triunghiulare sunt ignorate.
Exemplu: Jucătorul ROȘU va primi 1 + 2 + 2 + 3 + 1 = 9 puncte pentru evaluarea abatelui său:
  • 1 punct de la cartonașul cu mănăstirea
  • 2 puncte de la coloana verticală de sus a cartonașului cu mănăstirea (1 punct venind de la un cartonaș triunghiular)
  • 2 puncte de la coloana verticală de jos a cartonașului cu mănăstirea (1 punct venind de la un cartonaș triunghiular)
  • 3 puncte de la rândul de la stânga al cartonașului cu mănăstirea (2 puncte venind de la un cartonaș triunghiular)
  • 1 punct de la rândul de la dreapta al cartonașului cu mănăstirea format dintr-un singur cartonaș triunghiular


>> Castele din Germania - Finalizarea castelelor germane

  • Nu există nicio clarificare oficială privitoare la cum interacționează castelele germane cu extensia Jumi-juma dincolo de considerațiile generale de mai sus.
  • Note:
    • Regulă a casei: Un castel german ar putea fi considerat finalizat dacă este complet înconjurat de cartonașe pătrate și/sau spații ocupate de unul sau mai multe cartonașe triunghiulare, urmând regulile oficiale pentru mănăstiri.
    • Regulă a casei: Evaluarea unui castel german ar putea fi 2 puncte pentru cartonașul cu castelul german plus 1 punct pentru fiecare spațiu ocupat înconjurător și adiacent (indiferent dacă de cartonașe pătrate sau triunghiulare), luând în considerare regulile oficiale pentru mănăstiri.
Exemplu: Acest castel german va obține 13 puncte:
  • 2 puncte de la cartonașul cu castel german
  • 5 puncte de la cartonașele triunghiulare
  • 6 puncte de la cartonașele obișnuite
Finalizarea și evaluarea castelului german nu este confirmată oficial într-un mod explicit.

>> Construcții mici - Area afectată de o construcție mică

  • Nu există nicio clarificare oficială privitoare la cum interacționează construcțiile mici cu extensia Jumi-juma dincolo de considerațiile generale de mai sus.
  • Notă:
    • Regulă a casei: O construcție mică afectează doar cartonașul triunghiular pe care este plasată, nu afectează celălalt cartonaș triunghiular, dacă există, care împarte același spațiu pătrat. Această considerație vine de la faptul că un cartonaș triunghiular este considerat un singur cartonaș și o construcție mică afectează un cartonaș întreg.[12]

Reguli de la comunitate

>> Introducere

Această secțiune oferă un set de bază neoficial de reguli de la comunitate pentru a naviga prin capcanele găsite când se joacă cu Jumi-Juma. Nu sunt oficiale, dar vor ajuta la rezolvarea câtorva dintre problemele derivate din lipsa de reguli pentru extensia însăși și de interacțiuni cu alte extensii.

Regulile de bază ale Carcassonne definesc comportamentul și interacțiunile bazate pe o grilă de pătrate ocupate de cartonașe sau goluri. Problemele cu extensia Jumi-juma apar din lipsa unui set complet de reguli care acoperă toate cazurile când un spațiu pătrat este ocupat de un singur cartonaș triunghiular (care lasă un gol triunghiular) sau de două cartonașe triunghiulare.

Cartonașele triunghiulare sunt considerate drept cartonașe individuale, iar acest lucru afectează câteva aspecte ale mecanismelor jocului de bază. În orice caz, golurile triunghiulare devin un generator serios de conflict continuu. Clarificările incomplete pentru regulile extensiei Jumi-juma lasă în urmă un câmp plin de capcane și puține indici pe care unii jucători încearcă se le strângă și să le analizeze urmărind răspunsuri care (probabil) nu vor fi niciodată confirmate oficial de HiG.

În acest context, după ce s-au detaliat în secțiunea precedentă regulile, clarificările, întrebările deschise și unele reguli neoficiale pentru interacțiunile din extensia Jumi-juma și alte extensii, mai jos se să pun la dispoziție câteva observații de bază care ar putea servi ca un scurt ghid care „distilează” materialul menționat mai sus.


>> Argumentare

Două principii servesc ca o piatră de temelie:

  • Cartonașele triunghiulare sunt socotite drept cartonașe individuale
  • Golurile triunghiulare prezintă două comportamente diferite în funcție de context:
    • Un gol triunghiular se poate comporta ca un gol, de exemplu, într-un teritoriu
    • Un gol triunghiular poate fi ignorat, de exemplu, când se mută un pion

Tabelul de mai jos rezumă diferite contexte unde apar probleme și oferă reguli corespunzătoare. Dar mai întâi se enumără contextele luate în considerare:

  • Continuitatea peisajului: cum afectează cartonașele triunghiulare sau golurile triunghiulare variate teritorii, precum un câmp sau un oraș
  • Plasarea teritoriilor: cum afectează cartonașele triunghiulare sau golurile triunghiulare plasarea unui teritoriu, precum o abație
  • Finalizarea teritoriilor: cum afectează cartonașele triunghiulare sau golurile triunghiulare considerarea unui teritoriu ca finalizat, precum o mănăstire germană
  • Mutarea/Plasarea pionilor: cum mecanici specifice pionilor sunt afectate de cartonașe triunghiulare sau goluri triunghiulare; de exemplu, dragonul
  • Arie de acțiune / Calcularea traiectoriei: cum sunt afectate aria de acțiune a unui turn sau traiectoria unui aparat de zbor de cartonașe sau goluri triunghiulare triunghiulare


>> Ce să faci în privința cartonașelor și golurilor triunghiulare

Memento important: Cartonașele triunghiulare sunt considerate ca cartonașe individuale. Ține asta în minte când plasezi supuși sau alți pioni și când evaluezi teritorii.

Următorul tabel rezumă regulile de la comunitate pentru scenarii contradictorii.

Comportamentul cartonașelor triunghiulare și golului triunghiular
Comportamentul golului Continuitatea peisajului Plasarea teritoriilor Completitudinea teritoriilor Evaluarea teritoriilor Mutarea/Plasarea unui pion Arie de acțiune / Calcularea traiectoriei
Un gol Fermă(1) Fermă Pod
Oraș, Drum Oraș, Drum Oraș, Drum
Ignorat Abație(2) Mănăstire, Lăcaș de cult, Abație, Grădină, Mănăstire germană (călugăr) Mănăstire, Lăcaș de cult, Abație, Grădină, Mănăstire germană (călugăr) Dragon Turn, Aparat de zbor(3)
Mănăstire germană (abate)
Jeton cu purice
  • Note:
    • (1) - Continuitatea fermei: Plasarea moșiei poate altera continuitatea fermei dacă contopește ferme separate care se ating la intersecția la care este plasată
    • (2) - Plasarea abației: Un loc eligibil pentru o abație necesită la cele 4 laturi ale sale să nu fie goluri pătrate
    • (3) - Aterizarea supusului care zboară: dacă supusul care zboară trebuie să aterizeze pe un spațiu pătrat ocupat de două cartonașe triunghiulare plasate latură cu latură când urmează o traiectorie diagonală (adică amândouă împart aceeași distanță), jucătorul în cauză trebuie să aleagă la alegerea sa unul dintre cele două cartonașe triunghiulare ca cartonaș de aterizare


>> Ce să faci în privința moșiei

Adițional, acestea sunt regulile comunității pentru moșie:

  • Reguli de plasare: Este plasată pe intersecția a patru colțuri pătrate unde totate colțurile sunt parțial sau total ocupate și întâlnite în mijloc. Asta înseamnă că moșia este plasată întotdeauna pe o bază de teren stabilă. La o intersecție se pot întâlni de la 3 (implicând un cartonaș de mărime dublă) până la 8 cartonașe (toate dintre ele cartonașe triunghiulare), iar toate dintre ele trebuie să aibă la colțul de la intersecție doar câmp pentru a permite plasarea unei moșii.
  • Continuitatea peisajului: Moșia unește oricare câmp care se atinge de intersecția unde este plasată moșia. Prin urmare, evaluarea câmpului se întâmplă ca în mod normal. Oricare cartonaș triunghiular plasat în oricare gol rămas sub moșie trebuie să materializeze continuarea asumată a câmpului.


>> Ce să faci în privința podurilor

Un pod poate fi plasat peste două cartonașe triunghiulare care ocupă un singur spațiu pătrat dacă ambele capete se termină în câmp. Podul va trebui să respecte, de asemenea, celelalte reguli obișnuite de plasare.

Următoarele considerații sunt de asemenea importante, din moment ce un pod este plasat de-a lungul a două cartonașe:

  • Plasarea unui supus: Orice supus plasat pe un pod trebuie să fie în mod clar pe una dintre jumătățile sale, adică asociat unuia dintre cartonașele triunghiulare de dedesubt. Acest lucru este necesar, de exemplu, dacă se joacă cu dragonul sau ciuma pentru a ști când un supus de pe un pod poate fi afectat.
  • Evaluarea: Podul se va socoti ca 1 segment de drum pentru fiecare cartonaș triunghiular de dedesubt, adică două cartonașe în acest caz.[13]


>> Ce să faci în privința construcțiilor mici

O construcție mică plasată pe un cartonaș triunghiular afectează doar acel cartonaș triunghiular. Dacă alt cartonaș triunghiular împarte același spațiu pătrat, nu va fi afectat.

Ansamblul cartonașelor

Jumi-juma I (Spielbox)

Cartonașe totale: 12 jumătăți
Halflings C1 Spielbox Tile 01.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 02.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 03.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 05.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 06.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 07.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 08.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 09.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 10.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 11.jpg ×1
Halflings C1 Spielbox Tile 12.jpg ×1

Jumi-juma II (Cundco)

Cartonașe totale: 12 jumătăți
Halflings C1 Cundco Tile 01.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 02.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 03.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 05.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 06.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 07.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 08.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 09.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 10.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 11.jpg ×1
Halflings C1 Cundco Tile 12.jpg ×1

Note de subsol

Pentru licențierea și semnificația pictogramelor te rugăm să vizitezi Pagina pictogramelor.

  1. Clarificare oficială din partea publicatorului Atunci când se joacă cu mai puțin de 6 jucători, fiecare jucător ar trebui să sfârșească tot cu numai 2 cartonașe. (3/2015)
  2. Regulă sau variantă comună a casei Ca alternativă, atunci când se joacă cu mai puțin de 6 jucători, fiecare jucător ar putea trage sau alege cartonașe până ce cartonașele sunt epuizate și fiecare jucător are același număr de cartonașe (de ex., 4 jucători obțin fiecare câte 3). (3/2015)
  3. Interpretare din partea comunității Atunci când se joacă cu deopotrivă Jumi-juma I și II, nu există un consens privitor la numărul de cartonașe per persoană. În mod tehnic sunt două miniextensii separate, așa că jucătorii ar putea lua câte 2 din fiecare set. Alternativ, pentru că au aceleași reguli și sunt astfel din punct de vedere funcțional o singură extensie mai mare, jucătorii ar putea lua 2 cartonașe triunghiulare în total. (3/2015)
  4. Clarificare oficială din partea publicatorului Oile de cartonaș se socotesc drept un jeton de oi „permanent” de fiecare dată când un oier de pe ferma asociată își evaluează oile. (11/2014)
  5. Clarificare oficială din partea publicatorului Cercul circular din lan de pe cartonașul triunghiular este un joker. Asta înseamnă că jucătorul care plasează acest cartonaș poate decide dacă el sau ea vrea să îl trateze ca pe un scut, o furcă sau o măciucă. (11/2014)
  6. Întrebare fără clarificare oficială Următoarele exemple arată consecințele regulilor definite slab căci există cazuri unde nicio reglementare oficială nu dictează dacă un oraș este finalizat.
    Exemplul 1: Acest oraș care conține cartonașe triunghiulare este finalizat și poate fi evaluat. Nu include niciun gol triunghiular (sau pătrat).
    Exemplul 2: Prezența unui gol triunghiular în acest oraș creează un conflict de reglementare:
    • Regulile jocului de bază afirmă că acest oraș nu este finalizat căci conține un gol;
    • Pe de o altă parte, regulile extensiei Jumi-juma nu tratează un gol de jumătate de cartonaș drept unul propriu-zis, așa că orașul ar putea fi considerat finalizat.
    Nu există clarificări oficiale pentru a rezolva această contradicție.

    Se pot ivi cazuri similare atunci când se decide dacă un drum este sau nu finalizat dacă este întrerupt de un gol triunghiular.

  7. Întrebare fără clarificare oficială Golurile triunghiulare din ferme sunt de asemenea o întrebare deschisă: Nu este definit dacă întrerup peisajul și dacă prin urmare pot separa ferme.
  8. Interpretare din partea comunității Evaluarea unui oraș finalizat urmează regulile normale și oricare cartonaș triunghiular este socotit drept cartonaș obișnuit.
    Exemplul 1: Jucătorul ROȘU joacă cartonașul triunghiular finalizându-și orașul. Încasează 10 puncte, (2 puncte pentru fiecare cartonaș triunghiular, 2 puncte pentru fiecare dintre celelalte cartonașe și 2 puncte pentru blazon).
    Exemplul 2: Jucătorul ALBASTRU joacă cartonașul triunghiular finalizându-și drumul. Încasează 5 puncte (1 punct pentru fiecare cartonaș triunghiular și 1 punct pentru fiecare dintre celelalte cartonașe).
  9. Interpretare din partea comunității Generalizând regula pentru cartonașe pătrate pentru a include cartonașe triunghiulare, mănăstirile vor fi finalizate atunci când spațiul cu mănăstirea și cele opt spații adiacente sunt ocupate de cel puțin 1 cartonaș indiferent dacă este un cartonaș pătrat sau unul triunghiular. Prezența golurilor triunghiulare în aceste spații nu va fi luată în considerare.
  10. Interpretare din partea comunității Următoarea imagine ilustrează evaluarea unei mănăstiri finalizate cu cartonașe triunghiulare în împrejurimi.
    Exemplu: Această mănăstire este considerată finalizată chiar dacă există un gol triunghiular în împrejurimea sa. Va puncta 16 puncte (1 punct pentru cartonașul cu mănăstirea plus 1 punct pentru fiecare cartonaș triunghiular.)
  11. Întrebare fără clarificare oficială Evaluarea fermei este afectată de continuitatea peisajului. Există cazuri neacoperite de reguli sau clarificări ulterioare.
    Exemplu: Nu este definit dacă jucătorii ROȘU și ALBASTRU sunt pe aceeași fermă, căci nu este clar dacă un gol triunghiular din ilustrație întrerupe ferma sau nu. Jucătorii vor trebui să decidă o reglementare, iar urmările vor fi total diferite atunci când se evaluează orașul din acest exemplu:
    • Cazul 1 - Fermele sunt conectate: Dacă este așa, jucătorul ROȘU deține majoritatea fermei și obține 3 puncte pentru oraș. Jucătorul ALBASTRU obține 0 puncte.
    • Cazul 2 - Fermele nu sunt conectate: În acest caz, jucătorii ROȘU și ALBASTRU împart ferma din stânga și vor obține fiecare câte 3 puncte pentru ea. În plus, jucătorul ROȘU este singur în ferma din dreapta și va încasa 3 puncte pentru ea.
  12. Interpretare din partea comunității Cu regulile vechi, o construcție mică de pe un cartonaș triunghiular ar fi afectat ambele cartonașe triunghiulare, din moment ce pentru evaluare erau numărate ca un singur cartonaș.
  13. Interpretare din partea comunității Acest lucru este necesar pentru consistență. Dacă drumul conectat la pod (dacă există un astfel de drum) se va întoarce și va trece pe sub același pod, drumul de dedesubt ar valora ca două cartonașe și cel care trece peste ar trebui, de asemenea, să aibă același număr de cartonașe. Pe scurt, numărul de cartonașe reprezentate de un pod trebuie aliniat cu numărul de cartonașe pe care îl ocupă din moment ce fiecare cartonaș este numărat o dată când se evaluează un drum.