Negustori și constructori

This page is a translated version of the page Traders and Builders and the translation is 93% complete.
Outdated translations are marked like this.
Other languages:


Informații generale și comentarii

 
Simbolul Negustori și constructori

Extensia Negustori și constructori a fost lansată original de Hans im Glück pentru a doua ediție, cunoscută pe scurt ca C2, în 2015. O a treia ediție, cunoscută pe scurt ca C3, a fost lansată în 2021 incluzând grafică mai detaliată, orașe cu clădiri tăiate și unele modificări minore asupra formulării. Actualmente, versiunea C3 a acestei extensii este disponibilă exclusiv ca parte a Big Box 7.

Negustori și constructori (versiunea de sine-stătătoare) și Big Box 6 și Big Box 7 (care includ Negustori și constructori) au fost lansate de Lineart cu reguli traduse în limba română.

Această extensie a fost original lansată pentru prima ediție, cunoscută pe scurt ca C1, în 2003.

Exemplare ale acestei extensii din C2 printate în perioada 2015–2016 au fundalul orașelor mai închis.

Această extensie introduce noi cartonașe, precum și jetoane cu mărfuri. Aceste jetoane sunt colectate la finalizarea de orașe și evaluate la sfârșitul jocului. Două noi tipuri de pion sunt de asemenea introduse:

  • Constructori, niște pioni speciali care asigură ture duble
  • Porci, niște pioni speciali care asigură puncte adiționale când se evaluează câmpuri

Conținut

  • 24 cartonașe de teren (identificate cu simbolul extensiei), incluzând 9 cu vin, 6 cu grâu și 5 cu postav
  • 6 porci
 
  • 20 de jetoane cu mărfuri (9x vin, 6x grâu și 5x postav)
 
  • 6 constructori
 
 

Reguli

Pregătire

Amestecă noile cartonașe de teren cu cele din jocul de bază și stivuiește-le ca în mod normal. Plasează jetoanele cu mărfuri ca rezervă generală la îndemâna tuturor jucătorilor. Fiecare jucător adaugă în rezervă sa porcul și constructorul de culoarea sa.

Jetoanele cu mărfuri


Jetoanele cu mărfuri joacă un rol în faza 3. Declanșarea unei evaluări. Fazele 1. Atașarea unui cartonaș de teren și 2. Plasarea unui meeple nu sunt afectate de acestea.

3. Declanșarea unei evaluări

Evaluarea unui oraș cu simboluri de mărfuri
De fiecare dată când tu sau alt jucător finalizați[2] un oraș ce prezintă unul sau mai multe simboluri de mărfuri, se întâmplă următoarele:

  1. Orașul este evaluat ca în mod normal.
  2. Jucătorul care a finalizat orașul (prin plasarea ultimului cartonaș) ia din rezervă jetoanele cu mărfuri ilustrate.

Acesta poate fi oricare jucător, iar cine deține controlul asupra orașului nu are niciun impact asupra acestui pas. Jucătorul primește un jeton cu marfă din rezervă pentru fiecare simbol corespunzător din oraș. Nu contează dacă jucătorul care a finalizat orașul avea vreun cavaler în oraș sau dacă era măcar prezent în oraș vreun cavaler.; jucătorul care a plasat ultimul cartonaș este întotdeauna cel ce primește jetoanele cu mărfuri din acel oraș.
Plasează-ți jetoanele cu mărfuri colectate cu fața în sus în fața ta.

 
Exemplu: Finalizezi orașul. Jucătorul albastru încasează 10 puncte pentru evaluarea orașului. Tu primești 1 jeton cu vin și 2 jetoane cu grâu.

Jetoanele cu mărfuri în timpul evaluării finale
În timpul evaluării finale, jucătorului care a colectat cel mai mult din fiecare tip de jetoane de marfă (vin, grâu sau postav) îi se acordă 10 puncte. În caz de egalitate pentru un tip, fiecare jucător aflat la egalitate primește 10 puncte.

 
Exemplu - Evaluarea finală:
Tu încasezi 20 de puncte, pe când jucătorul albastru încasează 30 de puncte.

Constructorul

Constructorul este un pion special care aparține fiecărui jucător.

1. Atașarea unui cartonaș de teren

Noile cartonașe de teren sunt plasate exact ca și cele din jocul de bază. Constructorul nu are niciun impact asupra plasării de cartonașe.

2. Plasarea unui constructor

În loc de a plasa un meeple,[3] ai posibilitatea de a îți plasa constructorul tău pe cartonașul pe care tocmai l-ai plasat, dar numai pe un drum sau într-un oraș. Însă trebuie să ai deja un meeple pe teritoriu pentru a plasa un constructor acolo.[4]
Constructorul tău întotdeauna se întoarce în rezerva ta dacă nu mai ai meepleși pe acel teritoriu. Asta se petrece de obicei după ce a fost evaluat teritoriul, însă unele extensii introduc alte moduri prin care se poate întâmpla acest lucru.

 
Exemplu: Ai posibilitatea de a îți plasa constructorul tău pe cartonașul cu drum pe care tocmai ce l-ai plasat, deoarece ai deja un tâlhar pe el.

Mai târziu în joc, constructorul are următorul efect:

1. Atașarea unui cartonaș de teren și obținerea unei ture duble

Dacă plasezi un cartonaș care continuă[5][6] drumul sau orașul pe care îl ocupă constructorul tău, poți imediat să tragi și să plasezi alt cartonaș.[7] Încă trebuie să respecți toate regulile normale când plasezi acest cartonaș.

 
Exemplu:
A) Plasezi acest cartonaș și prin aceasta extinzi drumul pe care îl ocupă constructorul tău, dar decizi să nu plasezi un meeple.
B) Continuând aceeași tură, mai tragi și plasezi alt cartonaș și plasezi un meeple pe el.

Mai multe informații despre constructor
(Acestea sunt reguli speciale. Așa că este recomandat să le citești numai dacă ai vreo întrebare. Toate explicațiile se aplică atât orașelor, cât și drumurilor.)

  • Ai posibilitatea de a plasa un meeple atât pe primul cartonaș, cât și pe al doilea cartonaș al unei ture duble.[8] Dacă în prima tură finalizezi un teritoriu care este ocupat de constructorul tău, ai posibilitatea de a plasa acel constructor pe cartonașul pe cale îl plasezi în timpul celei de-a doua ture (vezi exemplul de mai jos).
 
Exemplu:
Tura 1: Plasezi un tâlhar.
Tura 2: Îți plasezi constructorul.
Tura 3a: Finalizezi drumul prin plasarea acestui cartonaș, pe care de asemenea plasezi un cavaler. Apoi evaluezi drumul și îți iei constructorul și tâlharul înapoi la tine în rezervă.
Tura 3b: Îți plasezi cel de-al doilea cartonaș și constructorul tău.
  • Constructorul poate acorda doar o singură tură dublă odată (fără reacție în lanț). Dacă folosești cel de-al doilea cartonaș pentru a extinde un teritoriu ocupat de constructorul tău, nu vei trage și plasa un al treilea cartonaș.
  • Dacă drumul sau orașul rămâne deschis, meșterul constructorul rămâne acolo. Atât timp cât teritoriul este nefinalizat, constructorul va rămâne, permițându-ți în fiecare tură să obții o tură dublă prima oară când extinzi acel teritoriu.
  • Câte vreme se află unul dintre meepleși tăi pe teritoriu, constructorul tău va rămâne. Când nu ai niciun meeple pe teritoriu, ia-ți constructorul înapoi la tine în rezervă.
  • În timpul unei ture duble poți executa acțiunile 1. Atașarea unui cartonaș de teren, 2. Plasarea unui meeple și 3. Declanșarea unei evaluări în prima parte a acesteia, iar apoi să execuți din nou acești pași în a doua parte a acesteia.[9] Vezi secțiunea Tura dublă pentru mai multe detalii despre acțiuni care se pot întâmpla doar o singură dată în timpul unei ture duble.
  • Mai mulți constructori pot ocupa același teritoriu.
  • Între cavalerul sau tâlharul tău și constructorul tău se poate afla oricare număr de cartonașe.
  • Ai posibilitatea de a îți plasa constructorul pe un drum sau într-un oraș. Nu îți poți plasa niciodată constructorul într-o mănăstire sau pe un câmp.
  • Teritoriile pot fi evaluate după plasarea fiecărui cartonaș dintr-o tură dublă. Amintește-ți că trebuie să evaluezi toate teritoriile pe care le finalizezi în timpul turei tale, chiar dacă nu dorești să o faci.
3. Declanșarea unei evaluări

Constructorul nu are niciun impact când se evaluează un teritoriu. Constructorii nu sunt niciodată socotiți la determinarea celui care deține controlul unui teritoriu. Constructorul și meepleșii tăi se întorc cu toții în rezerva ta (precum și constructorii sau meepleșii de-ai oricăror alți jucători) atunci când teritoriul pe cale îl ocupă este evaluat.

Porcul

Porcul este un pion special care aparține fiecărui jucător.

1. Atașarea unui cartonaș de teren

Noile cartonașe de teren sunt plasate exact ca și cele din jocul de bază. Porcul nu are niciun impact asupra plasării de cartonașe.

2. Plasarea unui porc

În loc să îți plasezi un meeple, ai posibilitatea de a îți plasa porcul tău pe segmentul de câmp al unui cartonaș pe care tocmai ce l-ai plasat. Totuși, câmpul trebuie să conțină de asemenea cel puțin unul dintre meepleșii tăi țărani.

 
Exemplu: Din moment ce ai un țăran pe acest câmp, ai posibilitatea de a îți plasa porcul pe el.

Ai posibilitatea de a îți plasa porcul chiar dacă și porcul altui jucător se află pe acel câmp.
Dacă porcul tău, din cauza eliminării țăranilor (care este posibilă cu unele extensii), rămâne să stea în timpul jocului pe un câmp unde nu a mai rămas niciunul dintre țăranii tăi, i-al înapoi în rezerva ta.[10]

3. Evaluarea finală - Evaluare de câmpuri cu porci

Porcul rămâne pe câmp până la sfârșitul jocului. Porcul tău îți permite să crești pentru țăranii tăi valoarea orașelor de pe câmp. Pentru a face asta, trebuie să deții majoritatea cu țăranii tăi pe câmpul pe care se află porcul tău. Nu iei în considerare porcul însuși la calcularea majorității.
Dacă deții majoritatea, primești câte 4 puncte (în loc de 3 puncte) pentru fiecare oraș finalizat care atinge câmpul cu porcul tău. Porcul unui adversar nu afectează scorul tău.

 
Exemplu: Tu deții controlul acestui câmp. Din moment ce porcul tău este în acest câmp, vei încasa câte 4 puncte pentru fiecare oraș limitrof. Încasezi 8 puncte pentru două orașe finalizate. Jucătorul albastru nu deține controlul câmpului și nu încasează niciun punct.

Notă: Porcul tău continuă să îți crească scorul, chiar dacă tu și alt jucător vă aflați la egalitate pentru controlul câmpului cu porcul tău.

 
Exemplu:[11] Tu, jucătorul albastru și jucătorul verde vă aflați cu toții la egalitate pentru controlul câmpului. Atât tu, cât și jucătorul albastru aveți un porc pe câmp, așa că amândoi încasați 8 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare oraș). Jucătorul verde nu are un porc pe acest câmp și va încasa doar 6 puncte (câte 3 puncte pentru fiecare oraș finalizat).

Săculețul[1]

1. Atașarea unui cartonaș de teren

În loc de a plasa cartonașele de teren în mai multe teancuri cu fața în jos, poți pur și simplu să le pui pe toate în săculeț. În tura ta, pur și simplu trage un cartonaș din săculeț și apoi plasează-l ca în mod obișnuit.

Săculețul este de asemenea potrivit pentru a transporta Carcassonne cu tine.

Clarificări pentru noile cartonașe de teren

Podul nu sfârșește drumurile prezentate pe el și nici nu le combină; un drum continuă de la stânga la dreapta, în timp ce unul continuă de sus în jos. Drumurile împart câmpul în patru câmpuri separate.
Mănăstirea împarte drumurile și câmpurile în trei drumuri separate și trei câmpuri separate.
Un drum se termină în oraș, pe când celălalt la micul bordei.[12] Drumurile separă câmpul în trei câmpuri separate.
Acest cartonaș prezintă trei segmente de oraș diferite și un câmp în centru.

Alte extensii

Această secțiune conține informații adiționale despre interacțiunile cu alte extensii Carcassonne.

Tura dublă

 Comentarii generale

O tură dublă este o singură tură cu două părți. Când se combină această extensie cu altele, unele acțiuni se pot întâmpla doar o dată în timpul turei duble și alte acțiuni se pot întâmpla în fiecare a turei duble.

  • Lucruri care se întâmplă doar O SINGURĂ DATĂ
  • Lucruri care pot sau trebuie să se întâmple DE DOUĂ ORI
  • Tragerea și plasarea unui cartonaș de teren (obligatoriu)
  • Rezolvarea simbolurilor speciale de pe cartonașele de teren (obligatoriu)
  • Plasarea unui meeple, pion sau jeton
  • Evaluarea (dacă una sau mai multe teritorii numai ce s-au finalizat)
  • Schimbul de prizonieri (poate fi de mai mult de două ori) (Ext. 4 - Turnul)
  • Eliminarea unui cavaler dintr-un oraș asediat (Asediatorii - Catari - Asediu)

Porcul

{{OtherExpansionRule|expansionlink= Ext. 6 - Contele, regele și vasalii|rules=

 Ext. 6 - Contele, regele și vasalii

  • Turma de porci crește valoarea câmpului pe care se află cu un 1 punct pentru fiecare oraș finalizat și cetate finalizată. Acest bonus este dat în plus față de punctele oferite de porc.[13]

Reguli ale casei

  • Jucătorii au voie să tragă cartonașe adiționale atât timp cât continuă orașul/drumul în/pe care este plasat constructorul. (Mulțumiri lui Diminuendo)
  • Pentru a menține jetoanele cu mărfuri în linie cu evaluarea relativă din Regele și cavalerul brigand (Ext. 6 - Contele, regele și vasalii), un jucător care deține majoritatea nu mai primește 10 puncte. În schimb, primește un bonus de 10 % (sau de 10 puncte, în funcție de punctajul care este mai mare) pentru punctajul total de la sfârșitul jocului, după calcularea câmpurilor și teritoriilor nefinalizate, dar înaintea calculării altor evaluări precum celor din Regele și cavalerul brigand. Adițional, oricare jucător care nu deține majoritatea primește 2 puncte pentru fiecare jeton cu marfă pe care îl dețin. (Mulțumiri lui kissybooboo)

Ansamblul cartonașelor

Ediția C3

Cartonașe totale: 24
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
Unele cartonașe au o ilustrație mică pe acestea. Literele din paranteze arată care ilustrație este pe fiecare cartonaș:Notă: Ilustrațiile mici ale unor grajduri pentru vaci, grajduri pentru porci și grajduri pentru măgari sunt numite în comun grajduri.

Jetoane cu mărfuri totale: 20

  ×9
  ×6
  ×5

Ediția C2

Cartonașe totale: 24
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
  ×1
Unele cartonașe au o ilustrație mică pe acestea. Literele din paranteze arată care ilustrație este pe fiecare cartonaș:Notă: Ilustrațiile mici ale unor grajduri pentru vaci, grajduri pentru porci și grajduri pentru măgari sunt numite în comun grajduri.

Jetoane cu mărfuri totale: 20

  ×9
  ×6
  ×5

Note de subsol

Pentru licențierea și semnificația pictogramelor te rugăm să vizitezi Pagina pictogramelor.

  1. 1.0 1.1   Săculețul din material textil nu este inclus în Big Box 6 și Big Box 7.
  2.   Un jucător care plasează un cartonaș cu abație care finalizează un oraș cu cel puțin un simbol de marfă primește jetoanele/jetonul cu marfă pentru acel oraș.

       Întrebare: Dacă se finalizează orașe cu jetoane de marfă prin plasarea abației (Ext. 5 - Abația și primarul), jetoanele cu mărfuri sunt acordate ca în mod normal jucătorului care a plasat abația?

    Răspuns: Da, căci jucătorul a finalizat orașul.

  3.   Regulile ZMG au specificat „meeple normal” (actualizat aici) dar regulile originale HiG spun pur și simplu „meeple”. Formularea făcută de ZMG, din greșeală, ar exclude plasarea constructorului într-un oraș cu un singur meeple mare sau oricare meeple diferit de cei normali.
  4.   Observă că regulile nu conțin nicio limitare privitoare la prezența (sau lipsa prezenței) a meepleșilor sau a constructorilor altor jucători. Singura cerință este să fie cel puțin un meeple de-al tău plasat pe teritoriu. Acest lucru înseamnă că îți poți plasa constructorul pe un teritoriu indiferent dacă pe acel teritoriu se află meepleși și constructori al altor jucători.
  5.   Dacă un jucător finalizează sau continuă prin plasarea abației un teritoriu pe care este plasat constructorul acestuia, teritoriul nu este „continuat” de către abație (deoarece abația este un teritoriu separat), așa că jucătorul nu ia alt cartonaș de teren (adică nu are loc o tură dublă).
  6.   Plasarea unui pod pe un cartonaș care continuă un drum pe care este plasat constructorul jucătorului a cărei ture este e suficient pentru declanșarea turei duble a constructorului.
  7.   Atât timp cât constructorul era prezent în oraș/pe drum atunci când a fost plasat cartonașul care a continuat orașul/drumul, tura dublă generată de constructor poate avea loc chiar dacă constructorul nu mai este prezent la sfârșitul primei părți a turei (de exemplu, prin completarea orașului/drumului, prin eliminarea cauzată de dragon sau prin eliminarea cauzată de un festival). (3/2015; actualizat la 12/2018)
  8.   Notă importantă: „Tura dublă” este de fapt o singură tură cu două părți. Ambele părți ale turei duble sunt identice, dar acțiunile care se întâmplă doar o dată pe tură (precum punctul/punctele bonus ale zânei și răscumpărarea de prizonieri) încă se întâmplă doar o dată pe tură. Vedeți secțiunea #Tura dublă pentru mai multe detalii când se interacționează cu alte extensii. (modificat 6/2013)
  9.   Aici s-a folosit o traducere bazată pe formularea germană, care pare mai clară. Formularea folosită de ZMG poate fi derutantă:
    • Regulile extensiei 2: „În timpul unei ture duble, poți face următoarele în fiecare tură: 1. plasa un cartonaș de teren, 2. plasa un meeple și 3. evalua un teritoriu.”
    • Regulile din Big Box 6: „În timpul unei ture duble, poți: 1. plasa un cartonaș de teren, 2. plasa un meeple și 3. evalua un teritoriu.”
  10.   Această propoziție a fost inclusă în regulile Big Box 6. Totuși, ZMG a simplificat-o după cum urmează, pierzându-i înțelesul original: „Dacă porcul tău este eliminat de pe câmp, retrage-l în rezerva ta.” („If your pig is removed from the field, return it to your supply.„).
  11.   Acest exemplu a fost adăugat în regulile Big Box 6.
  12.   Reține că un bordei mic nu este o gospodărie țărănească.
  13.   Primești bonusul de la turma de porci chiar dacă nu ai un porc pe câmp. Turma de porci este un porc neutru, ca să spunem așa.